نشست صمیمی اعضای اتاق اصناف مرکز استان بوشهر و مسئولان مجموعه صنعت ، معدن و تجارت استان با نماینده ولی فقیه وامام جمعه بوشهر

بوشهر - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: این استان ظرفیت‌های تولیدی با کیفیت بین‌المللی بسیاری بویژه در بخش کرانه دارد اما بسیار کم از آن استفاده شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری روز یکشنبه در دیدار با مسئولان مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر ۹۳۶ کیلومتر مزر آبی و ۷۰۷ کیلومتر کرانه ارزشمند دارد اما کمترین استفاده از این ظرفیت صورت گرفته است در حالی که تولیدات دانش‌بنیان و فناورانه دریا بالاترین ارزش را در سطح بین‌المللی دارند.
وی افزود: ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی کشوری مانند ویتنام از اقتصاد کرانه است، این در حالی است که این رقم در ایران ۲.۷ درصد و در بوشهر ۱.۷ است و بیشترین کاری که در بوشهر صورت می‌گیرد صید و خام فروشی آبزیان و برداشت نفت و گاز بدون ایجاد ارزش افزوده بالا است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: امروز تولید، کانون ایجاد اشتغال و ثروت است و در صورتی که فعالیت تولیدی دانش بنیان و مبتنی بر فناوری و علم باشد ارزشمندتر است و آثار ثروتی بیشتری خواهد داشت، زیرا منجر به حرکت رو به جلو برای ارتقا کیفیت کالا و قدرت رقابت بین‌المللی می‌شود.
وی تاکید کرد: تولید مهمترین منظومه اقتصاد است؛ زیرا اگر متوقف شود، مواد اولیه تبدیل به کالا نمی‌شود، بیکاری افزایش می یابد و با کاهش عرضه محصول، بازار دچار بحران و تنش می‌شود.
صفایی بوشهری افزود: تاریخ تجارت استان بوشهر از سال ۱۳۰۳ نشان می‌دهد که تاجران بوشهری بیش از این که سمت و سوی صادرات تولید استان را داشته باشند، به عنوان واسطه عمل کرده‌اند و این ضعیف‌ترین شیوه جذب درآمد و صادرات است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اذعان کرد: دوری از فکر تولید بزرگترین خطر برای اقتصاد این استان است.
صفایی بوشهری تاکید کرد: منطقه آزاد استان بوشهر بستری برای فعالیت تولیدی بوشهری‌ها و ورود به بازارهای جهانی است و باید دقت شود، مبادا که هم استانی‌ها عقب بنشینند و دیگران از این ظرفیت استفاده کنند.
وی ادامه داد: امروز بزرگترین ظرفیت خلق ثروت و اشتغال، خلق ثروت صنایع  پایین دستی نفت و گاز است که در استان بوشهر مورد توجه قرار نگرفته است.
صفایی بوشهری در ارتباط با تاریخ بازار بوشهر، بیان کرد: فعالان بازار بوشهر از دیرباز معتمد، پاکدست، متدین، مردمدار و خیر بوده‌اند و بازار همواره منشا خیر و برکت برای این استان بوده است.
وی اذعان کرد: فقدان آینده‌نگری یکی از ضعف‌های استان بوشهر است به همین دلیل این بازار نسب به شهرهای یزد، اصفهان، تهران و حتی بازارهای خوزستان و هرمزگان عقب مانده است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: زیر ساخت‌های بازار بوشهر کهنه است و باید نوسازی، به روزرسانی و متحول شود.
صفایی بوشهری بر آسان سازی پرداخت تسهیلات و حمایت دولت از کسبه در زمینه پرداخت مالیات تاکید کرد و گفت: بزودی در نشستی با اداره کل امور مالیاتی این مساله را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: دولت باید از اصناف و بازاریان حمایت کند تا این قشر بتوانند بدون تحمل فشار همواره مردم‌داری را در دستور کار خود قرار دهند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در ارتباط با تولیدات بخش کشاورزی گفت: بیش از ۴۰۳ نوع خرمای جهانی وجود دارد و بوشهر ۹۴ نوع خرما تولید می‌کند اما صنایع تبدیلی این استان در این بخش  تا رسیدن به حد مطلوب فاصله‌های بسیاری دارد.
وی اذعان کرد:  خرمای تولیدی بوشهر در حجم بالا به صورت فله صادر می شود و در دیگر کشورها با صنایع تبدیلی، فرآوری و جهانی می شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این دیدار، بیان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ظرفیت بسیار خوبی برای حل مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی است که تا کنون بسیار موثر بوده است و سال گذشته ۵۰۰ مصوبه در این زمینه داشت که ۴۰۰ مورد آن اجرایی شده است.
مهدی صفوی گفت: در ایجاد صنایع به دنبال حلقه‌های مفقوده صنعت در استان بوشهر هستیم؛ از این رو راه اندازی صنایع پایین دستی که ارزش افزوده بالاتر، اشتغال‌زایی بومی خوبی دارد و از خام فروشی پیشگیری می‌کند، مد نظر است.
وی ادامه داد: یکی از مطالبه های بخش خصوصی کاهش زمان شروع کسب و کار است که در این شاخص در استان بوشهر طی یک یا ۲ روز مجوز صادر  و در سه روز زمین و امکانات به آنها واگذار می‌شود.
صفوی با اشاره به رویکرد دولت به روابط تجاری با کشورهای همسایه، بیان کرد: استان بوشهر در سه ماه نخست امسال رشد ۲ برابری صادرات نسبت به سال گذشته دارد که نشان دهنده تعاملات خوب و تقویت زیرساخت های صادراتی این استان است و امیدواریم تا پایان سال به صادرات ۱۱ میلیارد دلار برسیم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: صنایع مونتاژ با هدف بومی شدن شکل گرفته است و هرسال ۱۰ تا ۲۰ درصد این صنایع بومی می‌شوند و برخی از این واحدها تا ۷۰ درصد بومی شده اند.
وی با اشاره به تهدیدهای اخیر حوزه اصناف، گفت: پس از اقدام درست دولت مبنی بر سیاست اصلاح ارز ترجیحی با استفاده از مشوق هایی برای تامین کالاهای اساسی شرکت‌های پخش و توزیع با مسئولیت پذیری همراهی خوبی داشتند.
صفوی ضمن قدردانی از اصناف استان بوشهر، اظهار کرد: واحدهای صنفی در ۲ ماه اخیر همکاری بسیار خوبی با دولت داشتند و از سود خود گذشتند تا در تامین و توزیع کالاها رضایت مردم حاصل شود و امروز بازار به ثبات رسیده است.

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش