شوک کرونا به جواز کسب

 


دنياي اقتصاد : شوک کرونا به جواز کسب رسید. آمار منتشرشده توسط «صمت» نشان می‌دهد صدور و تمدید پروانه‌های صنوف در پایتخت ۴۰درصد در میانه بهار ۱۴۰۰ سقوط کرده است. اگر نگاهی به آمار کل کشور نیز داشته باشیم، میزان افت صدور و تمدید پروانه‌های اصناف ۲۹درصد برآورد شده است. به نظر می‌رسد تعطیلی‌های مکرر اصناف در عصر کرونا به کاهش جذابیت برای دریافت جواز کسب منجر شده است. در عین حال، گرایش مردم به خریدهای آنلاین در دوران کرونا نیز در افت تقاضا برای پروانه‌های صنفی موثر بوده است.
آیا متقاضیان ورود به بازار کار تمایل کمتری برای فعالیت در رسته‌های صنفی دارند؟ ارزیابی آمارهای وزارت صمت درباره پروانه‌های اصناف نشان می‌دهد صدور پروانه کسب در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به دو ماه سال گذشته کاهش داشته است. علاوه بر این، بخش دیگری از آمار بیانگر آن است که مجموع صدور و تمدید پروانه‌های اصناف در این بازه زمانی کمتر از دو ماه سال ۹۹ بوده است. به عبارت دیگر، ریشه غلط برای مدیریت کرونا و تعطیلی مکرر صنوف باعث کاهش جذابیت دریافت جواز کسب در پایتخت و سایر استان‌ها شده است، به‌گونه‌ای که به‌عنوان مثال در استان تهران شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدی صدور و تمدید پروانه‌های صنفی بوده‌ایم. این در حالی است که کارشناسان عنوان می‌کنند چنانچه یک بار به‌صورت اصولی مانند سایر کشورها از شیوه قرنطینه استفاده می‌شد و مدیریت درست اتفاق می‌افتاد، انگیزه متقاضیان برای ورود به این بخش اقتصادی بیشتر بود. البته نمی‌توان نقش تغییر سبک و سیاق زندگی را نیز در این باره نادیده گرفت. گرایش مردم به خرید آنلاین در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا می‌تواند دلیل دیگر افت تقاضا برای پروانه‌های صنفی باشد.
شیوع ویروس کرونا رسته‌های صنفی را بیش از سایر بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است، به‌گونه‌ای که تعطیلی‌های مقطعی و بلندمدت اصناف در دوره شیوع ویروس کرونا به این گروه اقتصادی آسیب‌های جدی وارد کرده است. از این رو به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌میلی متقاضیان ورود به بازار کار برای فعالیت در رسته‌های صنفی، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن وضعیت صنوف است. آمارهای وزارت صمت بیانگر آن است که از میان ۳۱ استان به علاوه جنوب کرمان در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال، ۲۷ استان با کاهش صدور و تمدید پروانه‌های صنفی روبه‌رو بوده‌اند. همچنین تمدید و صدور پروانه‌های صنفی در اتحادیه‌های کشوری در دو ماه امسال با کاهش کمتر از نیم درصد مواجه شده و به ۳۴۶ فقره در این بازه زمانی رسیده است.
برگرفته ازوب سایت دنیای اقتصاد.روزنامه شماره 5229 – 1400.5.6
 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش