آيين نامه اجرايي ترتيب انتخاب هیئت رئيسه اتاق اصناف شهرستان، وظايف هیئت رئيسه، نحوه تشکيل جلسات، تعداد کميسيونها و ساير مقررات مربوط به اداره اتاق و حق الزحمه خدمات آنها(موضوع ماده 36 قانون نظام صنفي)
فصل اول: تعاریف
ماده۱-تعاریف:
قانون: قانون نظام صنفی و اصطلاحات آن
اداره: اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان
اداره کل: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان
تبصره: در شهرستانهای مرکز استان منظور از اداره در این آییننامه، همان «اداره کل استان» است.
کمیسیون: کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان
اتاق اصناف: اتاق اصناف شهرستان
اتحادیه: اتحادیه صنفی شهرستان
داوطلبان: داوطلبان عضویت در هیئت رئیسه
انتخابات: انتخابات هیئت رئیسه
هیئت اجرایی: هیئت اجرایی برگزاری انتخابات هیئت رئیسه
هیئت رئیسه: هیئت رئیسه اتاق
اجلاس: اجلاس عمومی اعضای اتاق
دبیرخانه: دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی
سامانه: سامانه معرفی شده از سوی دبیرخانه جهت انتخابات و فرآیندهای مرتبط به آن
فصل دوم: انتخاب هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان
ماده ۲- اتاق اصناف مرکب از رؤسای اتحادیههای صنوف تولیدی – خدمات فنی و توزیعی – خدماتی
میباشد و در هر دوره، هیئت رئیسه خود را برای مدت چهار سال انتخاب میکند. دو نفر از اعضای اصلی هیئت رئیسه از بین صنوف تولیدی-خدمات فنی، دو نفر از صنوف توزیعی-خدماتى و یک نفر از حائزین اکثریت آراء انتخاب میشوند. در هر صورت، برای تشکیل اتاق، حداقل هفت اتحادیه با رعایت ماده (۳۳) قانون نظام صنفی ضروری است.
تبصره: چنانچه اتاق قبلاً تشکیل شده است ولی به هر دلیل تعداد اتحادیههای اتاق کمتر از هفت شود، انتخابات با همان تعداد برگزار شده و برای سمتهای خالی، طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ عمل خواهد شد.
ماده۳- دبیرخانه موظف است دو ماه قبل از انقضای دوره قانونی هیئت رئیسه، زمانبندی برگزاری انتخابات را اعلام نماید و کمیسیونهای نظارت موظفند براین اساس، دستور برگزاری انتخابات را به هیئت اجرایی صادر نموده و نظارت نمایند تا انتخابات در مهلت مذکور برگزار گردد. در صورت عدم اقدام به موقع کمیسیونها و هیئت های اجرایی، دبیرخانه وظیفه نظارت عالیه و اعلام تذکر دارد.
ماده۴- به منظور برگزاری انتخابات، هیئت اجرایی زیرنظر رییس کمیسیون و با ترکیب نمایندگان دستگاههای زیر تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر میباشد:
الف- اداره کل یا اداره صنعت، معدن و تجارت (به عنوان رییس)
ب- استانداری در مرکز استان و فرمانداری در سایر شهرستانها
ج- یک نفر از بین هیئت مدیرههای اتحادیههای شهرستان به انتخاب اجلاس مشروط بر اینکه فرد مذکور داوطلب انتخابات نباشد.
تبصره۱- محل استقرار هیئت اجرایی درسازمان یا اداره صنعت، معدن و تجارت و محل اخذ رأی در صورت حضوری بودن انتخابات توسط هیئت اجرایی با همکاری اتاق اصناف تعیین میگردد.
تبصره۲- چنانچه دستگاه یاد شده علیرغم نامه مکتوب رییس اداره صنعت، معدن و تجارت، از معرفی نماینده یا عضو جایگزین وی امتناع نماید، حضور اکثریت مطلق اعضاء جهت رسمیت جلسات کفایت میکند.
تبصره۳- در صورت معرفی نماینده و عدم حضور وی، رییس اداره موظف است به دستگاه مربوطه اعلام نماید تا نسبت به تعیین جایگزین اقدام گردد. در هر صورت حضور اکثریت مطلق اعضای هیئت ، برای رسمیت جلسات کفایت دارد.
ماده۵- هیئت اجرایی موظف است پس از صدور دستور برگزاری انتخابات، نسبت به فراخوان ثبت نام(حاوی زمان، مکان ثبت نام، مدارک مورد نیاز و تعداد داوطلبان مورد نیاز) اقدام و ازداوطلبان دعوت نماید تا ظرف یک هفته جهت ثبت نام اقدام کنند.
تبصره۱- فراخوان ثبت نام فقط به روش های ذیل مجاز است (حداقل دو روش):
الف) ابلاغ آگهی به کلیه رؤسای اتحادیهها و اخذ امضای آنها
ب) ارسال پیامک به شماره تلفن همراه ثبت شده رؤسای اتحادیهها در سامانه انتخابات
ج) انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار محلی
تبصره۲- داوطلبان مکلفند با مراجعه به سامانه اصناف نسبت به تکمیل پرسشنامه (مطابق با الگوی دبیرخانه هیئت) و بارگذاری تصویر شناسنامه و کارت ملی به انضمام عکس پرسنلی برای ثبت نام اقدام نمایند. عدم بارگذاری هر یک از مدارک در بازه زمانی فراخوان به منزله عدم ثبت نام است.
تبصره۳- تعداد داوطلبان ثبت نام شده در نوبت اول نباید کمتر از هفت نفر باشند. در غیراینصورت نوبت دوم مهلت ثبت نام به مدت یک هفته مطابق مفاد این ماده توسط هیئت اجرایی اعلام میگردد.
تبصره۴- در نوبت دوم با هر تعداد داوطلب ثبت نام شده انتخابات برگزار میشود و در صورت عدم نصاب مقرر در ماده (۳۳)، سمت های خالی هیئت رئیسه، وفق ذیل تبصره (۲) ماده (۱۰) ترمیم شده و انتخابات اعضای باقی مانده ظرف سه ماه بعد اجرا میگردد.
تبصره۵- به انصراف داوطلبان پس از اتمام مهلت ثبت نام، در صورتی که موجب اخلال در برگزاری انتخابات گردد، ترتیب اثر داده نمیشود.
تبصره۶– هیئت اجرایی موظف است امکان ثبت نام کلیه رؤسای اتحادیههای شهرستان را که در تاریخ فراخوان ثبت نام اعتبارنامه آنها به قوت خود باقی است (به جز نماینده اتاق در هیئت اجرایی) ایجاد نماید و در صورت ثبتنام و بارگذاری مدارک لازم توسط آنان در مهلت قانونی، صلاحیت آنها احراز شده خواهد بود و به رأیدهندگان معرفی خواهد شد.
ماده۶- هیئت اجرایی موظف است پس از پایان ثبتنام نسبت به فراخوان برگزاری انتخابات (حاوی تاریخ، ساعت و محل اخذ رأی / لینک سامانه اخذرأی در انتخابات غیرحضوری، تعداد اعضای اصلی و علیالبدل هیئت رئیسه و اسامی داوطلبان به ترتیب حروف الفبا) اقدام نماید.
تبصره ۱- فراخوان برگزاری انتخابات حداکثر یک هفته پس از پایان مهلت ثبت نام از طریق پیامک وفق تبصره (۱) ماده (۵) ارسال میگردد. حدفاصل بین ارسال فراخوان و روز برگزاری انتخابات حداقل ۵ روز
و حداکثر ۱۰ روز است.
تبصره۲- انتخابات در دور اول با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت مییابد. در صورت نرسیدن به حد نصاب، هیئت اجرایی مکلف است نسبت به فراخوان مجدد و برگزاری انتخابات با هر تعداد شرکت کننده حداکثر ظرف مدت هفت روز اقدام و در صورت عدم شرکت هیچ یک از اعضای اجلاس در رأی گیری براساس تبصره (۲) ماده (۱۰) این آییننامه اقدام خواهد شد.
تبصره۳- آراء سفید جزو آمار آراء مأخوذه محسوب میگردد.
تبصره۴– وکالت برای دادن رأی ممنوع است.
ماده۷- در زمان برگزاری انتخابات، هیئت اجرایی در انتخابات غیرحضوری درمحل اداره صنعت، معدن و تجارت و در انتخابات به صورت حضوری، در محل اخذ رأی تشکیل میشود. هیئت اجرایی مکلف است نحوه برگزاری انتخابات را به صورت حضوری یا غیرحضوری، تعیین و ترتیب برگزاری را فراهم نموده و رأی دهندگان صرفاً به یکی از این روشها در انتخابات شرکت مینمایند.
الف) وظایف هیئت اجرایی در روز برگزاری انتخابات به صورت حضوری به شرح ذیل است:
۱-صدور مجوز ورود به محل اخذ رأی برای برگزارکنندگان انتخابات توسط رییس هیئت اجرایی
۲- جلوگیری از ورود کارکنان اتاق اصناف،اتحادیهها و افراد غیرمرتبط به محل اخذ رأی
۳- الصاق فهرست اسامی داوطلبان به همراه عکس آنها و به صورت خوانا به ترتیب حروف الفبا و قبل از شروع رأیگیری در محل اخذ رأی
۴-تطبیق رأی دهندگان به فهرست اسامی رؤسای اتحادیهها با رؤیت تصویر پروانه کسب یا کارت شناسایی معتبر هنگام اخذ رأی
۵-جلوگیری از هرگونه تبلیغات انتخاباتی در ساختمان محل اخذ رأی
۶- در صورتیکه به تشخیص هیئت اجرایی به دلیل تنش، عدم امنیت و یا بروز حوادث غیرمترقبه برگزاری انتخابات غیرممکن باشد میبایست با تنظیم صورتجلسهای انتخابات را متوقف نموده و در اولین فرصت (حداکثر پانزده روز) نسبت به تجدید روز رأی گیری اقدام گردد.
۷-اعلام آغاز و پایان و یا تمدید (در صورت تشخیص هیئت اجرایی) ساعت رأیگیری برای همان روز با تنظیم صورتجلسه
۸- اعلام نتیجه انتخابات مشتمل بر تعداد آراء مأخوذه به هریک از داوطلبان (در صورت تقاضای آنان)
۹- ارسال صورتجلسه نتایج انتخابات به کمیسیون نظارت و اتاق اصناف
ب) وظایف هیئت اجرایی در انتخابات غیرحضوری به شرح ذیل است:
۱- احراز هویت رأی دهنده از طریق ارسال کد فعالسازی(OTP) منطبق با سامانه شاهکار به شماره تلفن همراهی که در سامانه از سوی متقاضی پروانه اعلام شده است
۲-ارسال لینک برگزاری انتخابات یک روز قبل از برگزاری انتخابات و ارسال مجدد لینک یک ساعت قبل از برگزاری
۳- فراهم نمودن شرایط برگزاری انتخابات غیرحضوری و نظارت بر حسن عملکرد سامانه
۴- ارسال پیامک در صورت تمدید انتخابات یا تغییر زمان انتخابات
۵- در صورتیکه به تشخیص هیئت اجرایی به دلیل تنش، عدم امنیت و یا بروز حوادث غیرمترقبه برگزاری انتخابات غیرممکن باشد میبایست با تنظیم صورتجلسهای انتخابات را متوقف نموده و در اولین فرصت (حداکثر پانزده روز) نسبت به تجدید روز رأیگیری اقدام گردد.
۶-اعلام آغاز و پایان و یا تمدید (در صورت تشخیص هیئت اجرایی) ساعت رأی گیری برای همان روز با تنظیم صورتجلسه
۷- اعلام نتیجه انتخابات مشتمل بر تعداد آراء مأخوذه به هریک از داوطلبان (درصورت تقاضای آنان)
۸- ارسال صورتجلسه نتایج انتخابات به کمیسیون نظارت و اتاق اصناف
فصل سوم: نحوه و کیفیت شمارش آراء
ماده۸-در صورتیکه داوطلب، قبلاً دو دوره متوالی در هیئت رئیسه اتاقهای اصناف شهرستان ها عضویت داشته است (ملاک محاسبه شماره ملی شخص است)، برای عضویت در هیئت رئیسه باید حداقل دوسوم آرای مأخوذه را کسب کند. در غیراینصورت، حائزین بیشترین آرای مأخوذه به عنوان اعضای هیئت رئیسه و علیالبدل با ترتیب مذکور در ماده ۹ تعیین میشوند. در صورت تساوی آراء دو یا چند نفر از داوطلبان، انتخاب افراد مورد نیاز از بین آنها با توافق آنان و در غیر این صورت بوسیله قرعهکشی توسط هیئت اجرایی انجام میشوند.
ماده۹- هیئت رئیسه اتاق براساس بیشترین تعداد آراء مأخوذه به ترتیب با سمتهای رییس، نایب رییس اول، نایب رییس دوم، دبیر، خزانهدار، عضو علیالبدل اول و عضو علیالبدل دوم با رعایت ماده (۳۳) قانون تعیین میشود. در صورت عدم اعتراض داوطلبان ظرف سه روز کاری، رییس کمیسیون موظف است فوراً نسبت به صدور اعتبارنامه اقدام نماید.
تبصره ۱- در صورت عدم پذیرش سمت تعیین شده توسط عضو منتخب، وی باید یکی از سمتهای بعدی (طبق ترتیب مذکور در این ماده) را انتخاب کند. بدیهی است در صورتیکه دو عضو منتخب، متقاضی یک سمت واحد باشند حق تقدم با کسی است که تعداد آرای بیشتری اخذ کرده و در صورت تساوی، سمت مورد درخواست با قید قرعه به یکی از آنان اختصاص خواهد یافت. در صورت درخواست کلیه منتخبان، سمت آنها از طریق برگزاری انتخابات داخلی در حضور رییس کمیسیون نظارت یا نماینده وی تعیین میشود.
تبصره۲- هیئت اجرایی موظف است پس از برگزاری انتخابات و اتمام عمر قانونی هیئت رئیسه، حداکثر ظرف مدت سه روز با حضور اعضای هیئت رئیسه جدید و قدیم نسبت به تحویل اموال اتاق اعم از منقول و غیرمنقول و کلیه اسناد و مدارک طی صورتجلسهای اقدام نماید. عدم حضور اعضای هیئت رئیسه قدیم، مانع از تحویل اموال نبوده و اموال و مدارک اتاق با وضع موجود تحویل اعضای جدید هیئت رئیسه میگردد.
ماده ۱۰- عضویت در هیئت رئیسه اتاق قائم به شخص است و در صورت فوت، استعفا، اسقاط شرط ریاست اتحادیه و عزل هر عضو هیئت رئیسه و یا عدم امکان انجام وظایف قانونی وی (به تشخیص کمیسیون نظارت) به دلیل بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی و حجر، رییس کمیسیون نظارت یا نماینده وی موظف است با رعایت نصاب مقرر در ماده (۳۳) قانون، از نفر علیالبدل دارای بیشترین رأی مأخوذه دعوت و نسبت به جایگزینی وی اقدام نماید.
تبصره۱- کمیسیون مکلف است نسبت به جایگزینی برابر مفاد این ماده در اولین جلسه اقدام نماید. فارغ از زمان برگزاری انتخابات و نحوه تعیین سمت (موضوع تبصره ۱ ماده ۹)، با خروج هریک از اعضا از ترکیب هیئت رئیسه، تعیین سمت صرفاً برای سمتهای خالی هیئت رئیسه انجام میشود و اعضای مستقر میتوانند در سمت خود باقی بمانند. بدیهی است اعضای علی البدل نیز به ترتیب بیشترین تعداد آرای مأخوذه، در سمتهای هیئت رئیسه براساس ترتیب مذکور در ماده ۹ جایگزین میشوند. چنانچه انتخابات میاندورهای برگزار گردد، ابتدا بیشترین تعداد آراء در انتخابات اولیه ملاک عمل است و سپس بیشترین تعداد آرای انتخابات میاندورهای (فارغ از مقایسه آراء آنان با انتخابات اولیه) ملاک تعیین سمتهای باقیمانده خواهد بود و در انتخاباتهای میاندورهای بعدی نیز براساس همین شیوه عمل خواهد شد.
تبصره۲- در صورتیکه به هر دلیل، امکان استفاده از عضو علیالبدل وجود نداشته باشد،کمیسیون نظارت مکلف است ظرف شش ماه جهت ترمیم سمتهای خالی و علیالبدل حسب مورد نسبت به برگزاری انتخابات میان دورهای اقدام نماید و تا انجام انتخابات، افرادی را از بین اعضای اجلاس اتاق و هیئت مدیره اتحادیهها به عنوان جایگزین انتخاب نماید. اگر کمتر از شش ماه از عمر قانونی هیئت رئیسه باقی مانده باشد، مدت مأموریت اعضاء تا پایان مأموریت هیئت رئیسه ادامه خواهد یافت. سمت اعضای منتخب کمیسیون، به ترتیب بعد از سمت اعضای منتخب طبق آرای انتخابات تعیین خواهد شد. در هر صورت از یک اتحادیه، تنها یک نماینده در ترکیب هیئت رئیسه یا اعضای علیالبدل حضور خواهد داشت.
تبصره۳- اعضای مستعفی یا انصراف دهنده از روند برگزاری انتخابات، در صورتی که به تشخیص کمیسیون نظارت به منظور اخلال در انتخابات استعفا داده باشند، نمیتوانند برای اولین انتخابات بعدی هیئت رئیسه داوطلب شوند.
فصل چهارم: رسیدگی به شکایات و صدور اعتبارنامه
ماده۱۱- رسیدگی به شکایات داوطلبان نسبت به نحوه برگزاری انتخابات:
۱-چنانچه هریک از داوطلبان نسبت به نحوه برگزاری انتخابات معترض باشند میتوانند ظرف ۳ روز کاری پس از اعلام نتیجه توسط هیئت اجرایی، شکایت خود را کتباً و با ذکر دلیل به کمیسیون نظارت تسلیم نماید.
۲- در صورت عدم اعتراض داوطلبان در مهلت مذکور، رییس کمیسیون موظف است فوراً نسبت به صدور اعتبارنامه اقدام نماید. در غیراینصورت، کمیسیون نظارت موظف است ضمن توقف صدور اعتبارنامه منتخبین، موضوع را در اولین جلسه کمیسیون مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به شاکی ابلاغ نماید.
۳- در صورت اعتراض شاکی به رأی کمیسیون و اعلام نتیجه ظرف ۵ روز کاری، اداره ذیربط موظف است فوراً شکایت شاکی را به همراه گردش کار پرونده و مستندات آن از طریق سامانه به دبیرخانه منعکس نماید.
تبصره۱- تصمیم کمیسیون نظارت براساس بررسی شکایت شاکی، در حکم تصمیم هیئت اجرایی در برگزاری انتخابات و یا تصمیم رییس کمیسیون در تعیین سمت میباشد و تنها در صورتیکه نیاز به تکرار برگزاری انتخابات باشد، توسط هیئت اجرایی انجام خواهد شد.
۴- دبیرخانه موظف است شکایت شاکی را ظرف ۳ روز کاری مورد بررسی و کارشناسی قرار داده و نتیجه را به رییس کمیسیون اعلام نماید. در صورت تأیید تصمیم کمیسیون یا هیئت اجرایی (رد شکایت)، آن تصمیم قطعی و لازم الاجراست ولی در صورت وارد دانستن شکایت و کفایت دلالیل و مستندات با نظر دبیرخانه، کمیسیون موظف به بررسی مجدد ظرف ۵ روز کاری است و در صورت بروز اختلاف بین دبیرخانه و کمیسیون، موضوع جهت تصمیم گیری به هیئت عالی نظارت ارجاع میشود.
تبصره۲- همزمان با ارجاع شکایت به دبیرخانه، رییس کمیسیون موظف به صدور اعتبارنامه برای منتخبین است و در صورتیکه فرایند رسیدگی به شکایات در دبیرخانه منجر به تغییر نتایج شد، متعاقباً اعتبارنامهها اصلاح خواهد شد.
فصل پنجم: تشکیل جلسات هیئت رئیسه، وظایف و اختیارات آن
ماده ۱۲- طرز تشکیل جلسات:
۱-جلسه باید در هفته حداقل یکبار در روز و ساعت معین تشکیل گردد.
۲-جلسه با دعوت قبلی به همراه دستورجلسه و مسئولیت رییس(در غیاب وی یکی از نواب به ترتیب سمت) تشکیل میگردد. چنانچه هر یک از اعضاء مطالبی را برای طرح در جلسه داشته باشد، میتواند قبل از تشکیل جلسه به دبیر اعلام نماید. تصمیمات با حداقل سه رأی موافق، لازم الاجراست.
۳- شرح تصمیمات متخذه، تاریخ و اسامی اعضای حاضر و غایب بایستی توسط دبیر در صورتجلسه درج
و پس از امضاء حاضرین نسخه ای از آن در اختیار کلیه اعضاء قرار گیرد.
۴- رییس اتاق در هر صورت مسئولیت امور اجرایی اتاق را بر عهده دارد مگر اینکه در صورتجلسهای برای بعضی از اعضای هیئت رئیسه تکلیفی تعیین شده باشد.
ماده ۱۳- وظایف مشترک هیئت رئیسه:
۱-پیگیری و اجرای بندهای (الف)،(د)،(هـ)،(ز)،(ح)،(ط)،(ن)،(ع)و(ف) ماده ۳۷ قانون
۲-برنامهریزی برای اداره اتاق، تهیه برنامه مدون برای ارتقاء فعالیتهای آن، انجام مقدمات تشکیل کمیسیونها و پیگیری و اجرای مصوبات اجلاس
۳-برنامهریزی در راستای اجرای سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی، برنامه چشمانداز و برنامه ۵ساله توسعه، با تکیه بر شفافیت و روانسازی نظام توزیع، ارتقاء سطح خدماترسانی به مردم، کاهش هزینههای مبادلاتی از تولید تا مصرف و …
۴- برنامهریزی در جهت بهبود بهرهوری فعالیتهای صنفی و اتحادیههای تحت پوشش
۵- موافقت با ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی با توجه به نیازهای اتحادیهها
۶- بررسی پیشنویس بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی اتحادیهها
۷- ارائه پیشنویس بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی اتاق به اجلاس برای تصویب، پس از بررسی توسط کمیسیون بودجه اتاق
۸ – شناسایی موانع صدور پروانه کسب و ارائه پیشنهادات اصلاحی به دبیرخانه هیئت عالی نظارت
۹- اعلام نظر نسبت به اعتراض متقاضیان پروانه کسب(حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از دریافت اعتراض)
۱۰-تهیه و تنظیم دستور جلسه اجلاس و عنداللزوم ارجاع به کمیسیون ها برای بررسی و تحقیق
۱۱-سایر وظایف و اختیارات پیشبینی شده در قانون و آییننامهها
ماده۱۴- وظایف هر یک از اعضای هیئت رئیسه:
رییس:
۱-انجام اموراجرایی اتاق و اداره جلسات هیئت رئیسه و اجلاس
۲-شرکت در جلسات مرتبط به نمایندگی اتاق اصناف(نظیر جلسات کمیسیون نظارت و شورای اداری)
۳- امضای کلیه اسناد و مکاتبات اتاق
۴- ارائه گزارش عملکرد هیئت رئیسه به اجلاس
۵- موافقت با مرخصی و مأموریت رؤسای اتحادیهها و اعضای هیئت رئیسه
۶- اخذ موافقت رئیس کمیسیون نظارت جهت مرخصی و مأموریت خود
۷- پیگیری فعالیتهای توسعه ای اتاق از جمله آموزش،پژوهش، ارتقاء و بهرهوری و توسعه صادرات
۸-پیگیری عملکرد برنامههای مدون اتاق
۹-پیگیری برنامههای پژوهشی و آموزشی مورد نیاز اتاق و یا ایجاد مراکز موصوف
۱۰-ارائه گزارشات و نظرات تخصصی برای اصلاح قوانین و مقررات مرتبط و بهبود مستمر محیط کسب
و کار به اتاق اصناف ایران و مقامات ذیربط
نواب رییس:
۱-در غیاب رییس اتاق (هنگام مرخصی یا مأموریت)، نواب رییس(به ترتیب سمت) وظایف وی را بر عهده دارند.
۲-حضور در جلسات کمیسیون نظارت(نواب رییس به ترتیب سمت)
۳-شرکت در جلسات کاری با هماهنگی رییس اتاق.
۴-پیگیری و انجام وظایف محوله از سوی رییس اتاق.
دبیر:
۱-تهیه و تنظیم دستورجلسه و صورتجلسات هیئت رئیسه و اجلاس
۲-بررسی نامهها جهت طرح در جلسات هیئت رئیسه و اجلاس با هماهنگی رئیس اتاق
۳-هماهنگی امور کمیسیونها تحت نظارت رییس اتاق
خزانهدار:
۱-مسئولیت نظارت بر امورمالی اتاق
۲-تهیه پیشنویس بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی سالانه به اتاق
۳-اظهارنظر در خصوص عملکرد مالی اتاق به هیئت رئیسه به صورت ماهانه
۴- ارائه نظرات مشورتی به اتحادیهها در تهیه و تنظیم بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی سالانه
۵- پیگیری و نظارت بر جذب منابع و مخارج بودجه بر اساس الگوی مصوب و رعایت مقررات لازمالاجرا
تبصره-اسناد و اوراق مالی اتاق مانند چکها، بروات، سفتهها و قراردادها با امضاء رییس و خزانهدار و در غیاب هر یک (هنگام مرخصی یا مأموریت) نایب رییس اول جایگزین میشود.
فصل ششم: تشکیل اجلاس، وظایف و اختیارات آن
ماده ۱۵-اجلاس اتاق متشکل از رؤسای اتحادیهها برای انجام وظایف و مسئولیتهای مقرر در قانون و این آییننامه تشکیل میشود. مدت مأموریت نماینده هر اتحادیه در اتاق اصناف تا پایان مدت مأموریت او در هیئت مدیره اتحادیه است و در صورت فوت، بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی، استعفا، حجر یا عزل هر نماینده، وفق مواد (۲۲) و (۲۳) قانون، جایگزین وی برای مدت باقیمانده تعیین میشود.
ماده ۱۶-طرز تشکیل جلسات:
۱-اجلاس اتاق اصناف حداقل هر ماه یکبار و با حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات آن با نصف به علاوه یک آراء حاضرین معتبر خواهد بود.
۲-دعوتنامه حاوی دستور جلسه، ساعت، تاریخ و محل تشکیل اجلاس به همراه یک نسخه از گزارشات کمیسیونها، میبایست حداقل یک هفته قبل از تشکیل اجلاس به اطلاع اعضاء برسد. دستور جلساتی که به اطلاع اعضاء نرسیده باشد قابل طرح نخواهد بود.
موضوعات دارای اولویت بنا به پیشنهاد رییس و تصویب اجلاس و یا پیشنهاد یک پنجم اعضاء در همان جلسه قابل طرح خواهد بود. در صورت ضرورت از افراد ذیصلاح و صاحب نظر بدون داشتن حق رأی، برای حضور در اجلاس دعوت به عمل میآید.
تبصره-بودجه پیشنهادی، ترازنامه و صورتهای مالی اتحادیهها همچنین بودجه پیشنهادی ، ترازنامه و صورتهای مالی اتاق خارج از نوبت در دستور جلسه اجلاس قرار میگیرند. گزارش های مربوط باید قبل از اجلاس در اختیار اعضاء قرار گیرد.
۳-هریک از اعضاء میبایست رئوس مطالبی را که برای طرح در جلسه دارند به صورت مکتوب اعلام نمایند. هیئت رئیسه موظف است در صورت عدم اولویت طرح موضوع در اجلاس، دلایل آن را به صورت کتبی به اطلاع وی برساند.
۴- اجلاس فوقالعاده، حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت دستور رییس کمیسیون نظارت یا درخواست اکثریت اعضای هیئت رئیسه و یا یک سوم اعضای اجلاس با ارسال دعوتنامه برای اعضاء تشکیل میگردد.
۵- در هر اجلاس قبل از قرائت دستور جلسه، سه نفر از اعضاء میتوانند با رعایت مقررات این آییننامه، به ترتیب نوبت ثبت شده، هرکدام حداکثر به مدت ده دقیقه در رابطه با مسائل صنفی صحبت کنند. در صورتی که تعداد اعضای بیشتری متقاضی باشند، هیئت رئیسه میتواند با درخواست آنها موافقت نماید. سپس دستور کار توسط رییس جلسه قرائت و پس از گزارش هیئت رئیسه یا نماینده کمیسیونها، حداقل یک نفر موافق و یک نفر مخالف میتوانند هرکدام حداکثر به مدت ده دقیقه صحبت کنند، سپس رأیگیری آغاز میشود.
۶- نحوه رأیگیری در تصمیمگیریها (به صورت علنی یا مخفی) توسط اجلاس تعیین میگردد.
۷- چنانچه دستورجلسه در ارتباط با هر یک از اتحادیههای صنفی باشد ارائه نظرات نماینده آن اتحادیه قبل از رأیگیری ضروری میباشد.
۸-در صورت تشخیص اکثریت هیئت رئیسه یا درخواست یک سوم اعضاء موضوع دستورجلسه برای بررسی و تحقیق بیشتر به کمیسیون یا کمیسیونهای مربوط ارجاع میشود.
۹-شرح تصمیمات متخذه، تاریخ و اسامی حاضر و غایب میبایست توسط دبیر در صورتجلسه درج و پس از امضای حاضرین نسخهای از آن در اختیار کلیه اتحادیهها قرار گیرد.
ماده۱۷-وظایف و اختیارات اجلاس اتاق:
۱-بررسی و تصویب بندهای (ب)، (ج)، (و)، (ی)، (ک)، (م)، (س)، (ص)، (ق)، (ر)، ماده (۳۷) قانون
۲-انتخاب هیئت رئیسه اتاق
۳-انتخاب اعضای کمیسیونها با پیشنهاد هیئت رئیسه اتاق
فصل هفتم: تشکیل کمیسیونهای اتاق، وظایف و اختیارات آن
ماده ۱۸-پس از انتخاب هیئت رئیسه در انتخابات اصلی، اعضای اجلاس از بین خود و سایر اعضای هیئت مدیره اتحادیهها، اعضای کمیسیونهای اتاق را از میان داوطلبان برای همان دوره انتخاب میکنند. تعداد اعضای کمیسیونها سه یا پنج نفر میباشد. هر کمیسیون دارای یک نفر رییس، یک نفر نایب رییس، و مابقی عضو میباشند. تعیین سمت بر اساس اکثریت آراء ماخوذه و در صورت توافق کلیه اعضای کمیسیون به صورت انتخابات داخلی خواهد بود. در صورت خروج هریک از اعضا، تعیین سمت حسب مورد به صورت پله کانی یا در صورت توافق همه، با انتخابات داخلی انجام میشود.
تبصره۱-داوطلبان عضویت در کمیسیون میتوانند پس از ارسال فراخوان توسط اتاق، با مراجعه به اتاق نسبت ثبت نام اقدام نمایند.
تبصره۲- عضویت هیئت رئیسه در کمیسیونها ممنوع است و سایر اعضای اجلاس و هیئت مدیره اتحادیه نیز فقط میتوانند عضو یکی از کمیسیونها باشند.
ماده۱۹-طرز تشکیل جلسات کمیسیونها:
۱-جلسات کمیسیونها هرماه حداقل یکبار تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت اعضای کمیسیون معتبر میباشد.
۲-دعوتنامه حاوی دستورجلسه، مستندات مربوط، ساعت، تاریخ و محل جلسه باید حداقل یک هفته قبل از تشکیل کمیسیون به اطلاع اعضاء برسد.
۳- شرح تصمیمات متخذه، تاریخ و اسامی اعضای حاضر و غایب بایستی توسط دبیر در صورتجلسه درج و پس از امضای کلیه حاضرین نتیجه به هیئت رئیسه اعلام شود.
تبصره-رییس اتاق موظف است از بین کارکنان اتاق یک نفر کارشناس مجرب را به عنوان دبیر امور کمیسیون انتخاب و در اختیار هر کمیسیون قرار دهد. انتخاب یک نفر به عنوان دبیر کلیه کمیسیونها نیز بلامانع است.
ماده۲۰-وظایف و اختیارات مشترک کمیسیونها:
۱-بررسی و رسیدگی به موضوعات ارجاعی و گزارش نتیجه آن
۲-ارائه برنامه مدون جهت ارتقاء فعالیتهای مرتبط با کمیسیون
۳-ارائه گزارش ماهیانه از عملکرد کمیسیون به هیئت رئیسه برای طرح در اجلاس
۴-دعوت از نماینده اتحادیه ذیربط و افراد صاحب نظر حسب مورد بدون داشتن حق رأی
ماده۲۱-اتاق دارای کمیسیونهای (۱) بازرسی و رسیدگی به شکایات (۲) حل اختلاف و تشخیص (۳)امور اقتصادی (۴)آموزش و پژوهش (۵)بودجه و تشکیلات(۶) امور اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
در صورتیکه به تشخیص هیئت رئیسه، موضوعی به دو یا چند کمیسیون مرتبط باشد، کمیسیون مشورتی از رؤسای کمیسیونهای ذیربط تشکیل میشود.
تبصره- در اتاق هایی که تعداد داوطلبان برای تشکیل کمیسیون های مستقل موضوع این ماده (بجز کمیسیون بازرسی) کافی نباشد به تشخیص هیئت رئیسه کمیسیون های مشترک از ادغام دو یا چند کمیسیون تشکیل میشود در صورت ضرورت تشکیل کمیسیون جدید به تشخیص هیئت رئیسه و با رعایت مفاد این آییننامه بلامانع است.
کمیسیون بازرسی و رسیدگی به شکایات
این کمیسیون برای بازرسی و نظارت بر عملکرد اتحادیهها در اجرای قانون خصوصاً نحوه صدور پروانه کسب و انجام وظایف محوله در ماده (۳۹) قانون تشکیل میشود . کمسیون موظف است به منظور حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات صنفی به صورت دورهای، موردی و یا بر اساس شکایات و اعتراضاتی که به اتاق میرسد، عملکرد اتحادیه را مورد بررسی و بازرسی قرار داده و نتیجه بررسی خود را از طریق هیئت رئیسه به کمیسیون نظارت گزارش کند.
کمیسیون حل اختلاف و تشخیص
این کمیسیون به منظور بررسی اختلافات صنفی فی مابین افراد و اتحادیههای صنفی موضوع تبصره (۳) بند (طـ) ماده (۳۰) قانون، راهنمایی صنوف و اتحادیهها، بررسی ضوابط داخلی اتحادیهها، تشکیل، تقسیم و یا ادغام اتحادیهها، نوع کالاها و خدمات و درجهبندی واحدهای صنفی موضوع بندهای (الف)، (ج) و (ی) ماده (۳۷) قانون، تشکیل میشود.
کمیسیون امور اقتصادی
این کمیسیون برای بررسی و ارائه راهکارهای لازم برای تسهیل و بهبود محیط کسب و کار اصناف و پیشنهاد جهت تنظیم ساعت کار و ایام تعطیل واحدهای صنفی موضوع بند (م) ماده (۳۷) قانون، بررسی مشکلات و نحوه اعمال سیاستهای تشویقی برای اصناف به ویژه صنوف تولیدی، بیمه، مالیات، ارتقاء بهرهوری در تولید و صادرات کالا و عرضه خدمات، نرخ کالاها و خدمات، برگزاری نمایشگاههای صنفی، حراج ها، فروش فوقالعاده، شناسایی نیازهای بنگاههای کوچک و متوسط، افزایش سطح رقابت و تنظیم بازار، شفافیت عرضه و توزیع کالا و نیز تهیه گزارشات تحلیلی صنفی تشکیل میشود.
کمیسیون آموزش و پژوهش
این کمیسیون برای ارائه راهکارهای مناسب در زمینه ارتقاء دانش، آموزش و مهارتهای فنی و حرفه ای صنوف، ارتقاء فرهنگ تحقیق و پژوهش از قبیل انتشار مجلات تخصصی، برگزاری سمینار و کنفرانسها و تهیه آییننامه آموزشی مورد نیاز موضوع بندهای (ب) و (ف) ماده (۳۷) قانون، تشکیل میشود.
کمیسیون بودجه و تشکیلات
این کمیسیون برای بررسی بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی اتحادیهها و اتاق همچنین تهیه آییننامههای مالی، استخدامی و تشکیلاتی مورد نیاز، موضوع بندهای (ب)، (س)،(ص) و (ق)ماده (۳۷) قانون و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص تشکیل میشود.
کمیسیون امور اجتماعی و فرهنگی
این کمیسیون برای پیگیری روابط کار صنوف، شناسایی ناهنجاریهای فرهنگی بازار و مطالعه عوامل مؤثر بر گسترش و تعمیق امور فرهنگی و فضایل اخلاقی نظیر برگزاری جشنها و مراسم ملی، مذهبی و ورزشی و موضوع بندهای (ز) و (ف) ماده (۳۷) قانون و ارائه راهکارهای لازم برای ترویج فرهنگ کسب و کار حلال تشکیل میشود.
تبصره-مکاتبات مورد نیاز کمیسیونها نیز به استثنای دعوتنامه برای اعضاء از طریق اتاق انجام میشود.
فصل هشتم: سایر مقررات
ماده ۲۲ -به تشخیص هیئت اجرایی و یا درخواست داوطلبان، برگزاری جلسه معارفه داوطلبان در شرایط مساوی تحت نظارت این هیئت تا حداکثر ۴۸ ساعت قبل از انتخابات بلامانع میباشد.
ماده ۲۳-رسیدگی به غیبت اعضاء به شرح زیر صورت میگیرد:
الف) اجلاس اتاق: درصورتیکه هریک از اعضاء اجلاس سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب در یکسال غیبت نماید، باید موضوع در اولین جلسه هیئت رئیسه مطرح و در صورت تشخیص غیرموجه بودن، به کمیسیون نظارت اعلام گردد. چنانچه عضوی به عنوان ناتوانی جسمی یا بیماری مرتکب غیبت بیش از سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب در سال شود، با درخواست هیئت رئیسه و تأیید اجلاس، عدم توانایی وی در ایفای وظایف نمایندگی برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت منعکس میگردد.
ب) هیئت رئیسه: چنانچه هریک از اعضای هیئت رئیسه سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب در یک سال در جلسات غیبت نمایند، رییس کمیسیون نظارت موظف است، مراتب را در اولین جلسه کمیسیون نظارت با حضور وی به منظور اخذ تصمیم مطرح نماید.
ج)کمیسیون: در صورتیکه اعضاء هر کمیسیون سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب در سال غیبت نمایند، هیئت رئیسه در صورت تشخیص غیرموجه بودن موظف است، مراتب را در اولین اجلاس اتاق مطرح و نسبت به انتخاب فرد جدید با رعایت مقررات این آییننامه، اقدام نماید.
ماده۲۴-رسیدگی به درخواست استعفاء اعضا به شرح زیر است:
الف)اجلاس اتاق: پس از طرح استعفاء هر یک از رؤسای اتحادیهها در جلسات هیئت مدیره اتحادیه و پذیرش آن، موضوع به اتاق گزارش و هیئت رئیسه موظف است موضوع را در اولین اجلاس و مراتب را به رییس کمیسیون نظارت اعلام نماید تا طبق تبصره (۴) ماده (۲۲) قانون اقدام گردد. در صورت عدم ترتیب اثر از سوی هیئت مدیره اتحادیه و اتاق اصناف، رییس کمیسیون نظارت برابر مقررات به موضوع رسیدگی و اقدام مینماید. پس از پذیرش استعفاء در هیئت مدیره اتحادیه، تقاضای انصراف از استعفاء مسموع نمیباشد.
ب) هیئت رئیسه: استعفاء هریک از اعضای هیئت رئیسه، در اولین جلسه اتاق با حضور وی مطرح و در صورت پذیرش استعفاء مراتب به رییس کمیسیون نظارت اعلام میشود تا طبق ماده (۱۰) این آییننامه اقدام گردد. پس از پذیرش استعفاء در اجلاس، تقاضای انصراف از استعفاء مسموع نمیباشد.
ج)کمیسیون: در صورت درخواست استعفاء هر یک از اعضاء کمیسیونها، موضوع در اولین اجلاس مطرح تا نسبت به انتخاب عضو جایگزین اقدام گردد.
تبصره: اجلاس اتاق میتواند به تشخیص خود(رأی اکثریت) یا پیشنهاد هیئت رئیسه، نسبت به برکناری اعضاء کمیسیون و جایگزینی آنها اقدام نماید.
ماده ۲۵-رییس اتاق موظف است به منظور اداره امور اجرایی ، نسبت به بکارگیری یک نفر با حداقل مدرک کارشناسی و سابقه اجرایی که صلاحیت علمی و عملی وی به تأیید هیئت رئیسه رسیده است به عنوان دبیراجرایی اتاق اقدام نماید. رییس اتاق میتواند بخشی از وظایف اجرایی خود را در ارتباط با اداره اتاق به دبیراجرایی تفویض نماید.
ماده ۲۶-رییس اتاق موظف است به منظور انجام هرچه بهتر وظایف قانونی خود از خدمات افراد متخصص به شرح ذیل استفاده نماید:
۱-حداقل یک نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق جهت دفتر حقوقی اتاق اصناف.
۲-یک یا چند نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر به عنوان مشاور در زمینه های تخصصی مورد نیاز.
ماده ۲۷-چگونگی استخدام و انتصاب مسئولان و مشاورین اتاق اصناف، حقوق و مزایا و وظایف آنان بر اساس مقرراتی است که با پیشنهاد رییس اتاق ایران به تأیید دبیرخانه هیئت عالی نظارت خواهد رسید.
ماده ۲۸-حقالجلسه اعضاءکمیسیونها و مشاوران در بودجه سالانه پیشبینی و بر حسب ساعت کار قابل پرداخت است.
ماده ۲۹-این آییننامه در اجرای ماده (۳۶) قانون نظام صنفی،مشتمل بر(۲۹)ماده و (۳۰) تبصره تهیه و در تاریخ 1403/07/04 توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب قرار گرفت و از تاریخ ابلاغ، چنانچه کمیسیون نظارت در صورت جری تشریفات قانونی برای برگزاری انتخابات اقدام نموده و ترکیب هیئت رئیسه تعیین نشده باشد، یا بر اساس دستور موقت تعیین شده باشد، برای ادامه فرآیند انتخابات مکلف به اجرای این آییننامه است.