آیین نامه فروش اقساطی

آيين نامه اجرايي چگونگي فروش اقساطي، فوق العاده و حراج( موضوع تبصره ماده ۷۰ و ماده ۸۴ قانون نظام صنفي)[1]

تعاريف

ماده ۱- تعاريف:

قانون:قانون نظام صنفي.

کميسيون نظارت: کميسيون نظارت شهرستان.

اتاق اصناف: اتاق اصناف شهرستان.

اتحاديه: اتحاديه صنفي.

فروش اقساطي: عرضه کالا و خدمات به ترتيبي که تمام يا قسمتي از بهاي آن به اقساط مساوي يا غير مساوي در سر رسيدهاي معين از خريدار دريافت گردد طبق شرايط و ضوابط اين آيين نامه.

فروش فوق العاده و حراج: عرضه کالا و خدمات به قيمت حداقل پانزده درصد پايين تر از قيمت متعارف بازار، قيمت مصوب و يا ضوابط نرخ گذاري، در ايام خاص و مدت معين طبق شرايط و ضوابط اين آيين نامه.

فروش اقساطي

ماده۲- چنانچه واحد صنفي براي فروش اقساطي کالاي خود تمايل به دريافت مبلغي مازاد بر قيمت نقدي آن کالا را داشته باشد مشروط به رعايت موازين قانوني و توافق بين خريدار و فروشنده خواهد بود.

تبصره- اعلام قيمت فروش نقدي و اقساطي به صورت قطعي براي کالا و خدمات موضوع اين آيين نامه توسط فروشنده الزامي است.

ماده۳- در فروش اقساطي قرارداد بين خريدار و فروشنده مشتمل بر مشخصات کامل کالا يا خدمت، مبلغ پرداخت نقدي، درصد سود قانوني و تنظيم صورتحساب توسط فروشنده شامل فرمول محاسبه اقساطي، مبلغ فروش اقساطي و نحوه پرداخت آن، تعداد اقساط و نوع تضمين الزامي است.

ماده ۴- در صوتي که خريدار از سررسيد مقرر قصد واريز تمام يا بخشي از بدخي خود را داشته باشد فروشنده مکلف است مدت بازپرداخت را مجددا بر اساس فرمول اوليه محاسبه و تصفيه حساب نمايد.

فروش فوق العاده و حراج

ماده ۵- متقاضيان فروش فوق العاده و حراج مي بايست قبل از برگزاري، نسبت به ارائه مدارک زير را به احترام مربوط اقدام نمايند.

الف- تصوير پروانه کسب معتبر.

ب- فهرست کليه کالاهاي مورد عرضه در فروش فوق العاده و حراج.

ج- فاکتور خريد يا مدارکي دال بر قيمت تمام شده کالا.

د- فهرست قيمت کالاهاي مورد نظر در حالت فروش عادي و با احتساب تخفيف.

ه- اعلام درصد تخفيف.

ماده ۶- اتحاديه موظف است حداکثر ظرف مدت يک هفته نسبت به صدور مجوز فروش فوق العاده و حراج جهت متقاضيان اقدام و رونوشت آن را براي اطلاع اتاق اصناف ارسال نمايد.

تبصره۱- اخذ هر گونه مبلغي از واحدهاي صنفي براي موافقت با فروش فوق العاده و حراج توسط اتحاديه ممنوع است.

تبصره ۲- تعداد دفعات برگزاري فروش فوق العاده و حراج واحدهاي صنفي حداکثر چهار نوبت در سال و هر نوبت حداکثر به مدت يک ماه مي باشد.

ماده ۷- متقاضيان پس از دريافت مجوز موظفند ضمن الصاق تابلو فروش فوق العاده و حراج و درج قيمت کالاهاي مورد نظر، نرخ اوليه، ميزان تخفيف و مدت فوق العاده و حراج را در مکان مناسب به طوري که در معرض ديد همگان نصب نمايند.

ساير مقررات

ماده ۸- در صورتي که واحد صنفي بدون رعايت مقررات اين آيين نامه اقدام به فروش فوق العاده يا حراج نمايد متخلف محسوب و به جرائم مقرر در فصل هشتم قانون محکوم خواهد شد.

ماده ۹- اتحاديه و واحد بازرسي و نظارت اتاق اصناف مکلفند بر نحوه فروش فوق العاده و حراج نظارت نموده، شکايات واصله را بررسي و در صورت احراز تخلف، متخلف را به سازمان تعزيرات حکومتي و يا ادارات تابعه آن در شهرستان ها معرفي نمايند.

ماده ۱۰- نظارت بر حسن اجراي اين آيين نامه بر عهده اتحاديه هاي ذي ربط و اتاق اصناف مي باشد.

ماده ۱۱- اين آيين نامه در اجراي تبصره ماده (۷۰) و ماده (۸۴) قانون، مشتمل بر (۱۱) و (۳) تبصره بوسيله دبيرخانه هيات عالي نظارت تهيه و در تاريخ1394.9.22 به تصويب وزير محترم صنعت، معدن و تجارت رسيد و از تاريخ تصويب آيين نامه هاب قبلي لغو مي گردد.

 

 

[1] این آیین نامه طی نامه شماره 60.264359—94.12.11مرکزاصناف وبازرگانان ایران ابلاغ شده است

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش