آيين نامه نحوه همکاری نیروی انتظامی با اتحادیه‏

آيين نامه نحوه همکاری نیروی انتظامی با اتحادیه‏ ها، اتاق‏ های اصناف واتاق اصناف ایران(موضوع ماده 81 قانون نظام صنفي)

 تعاریف

ماده ۱ـ تعاریف:

قانون: قانون نظام صنفی.

ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس نظارت بر اماکن عمومی).

اتاق اصناف: اتاق اصناف شهرستان

اتحادیه: اتحادیه صنفی

سامانه اصناف: سامانه الکترونیکی صدور پروانه کسب (به نشانی iranianasnaf.ir)

نحوه همکاری ناجا با اتحادیه ها و اتاق های اصناف

ماده 2-نحوه همکاری نیروی انتظامی با اتحادیه ها در اجرای تبصره (1) ماده (17) قانون:

رسته های مشمول تبصره (1) ماده (17) قانون بر اساس پیشنهاد اتاق اصناف ایران و تایید دبیرخانه هیات عالی تعیین می گردد.

اتحادیه ها موظفند پس از مشخص شدن رسته های موضوع بند (1) افراد معرفی شده توسط واحدهای صنفی ذیربط را به ناجا معرفی نمایند.

ناجا میبایست ظرف مدت یک هفته نظر خود را جهت صدور کارت به اتحادیه اعلام نماید.عدم اعلام نظر در مهلت مقرر به منزله نظر مثبت تلقی می گردد.

تبصره: اعلام نظر منفی از سوی ناجا درخصوص فرد معرفی شده میبایست به طور مستند ومستدل به اتحادیه اعلام گردد.

اتحادیه موظف است پس از کسب نظر ناجا، ظرف مدت یک هفته نسبت به صدور کارت شناسایی عکس­دار جهت متقاضی اقدام نماید.

ماده3– نحوه همکاری ناجا با اتحادیه ها درخصوص تعطیل وپلمب واحدهای صنفی بدون پروانه کسب (موضوع ماده(27) قانون):

1. شناسایی و معرفی واحد صنفی بدون پروانه کسب به اتاق اصناف توسط اتحادیه.

2. اتاق اصناف موظف است ظرف مدت سه روز چنانچه واحد صنفی مورد نظر بدون پروانه کسب باشد مراتب را تایید و بلافاصله به ناجا اعلام نماید.

3.  اخطار پلمب به واحد صنفی مذکور حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعلام اتاق اصناف توسط ناجا با رعایت تبصره(1) ماده(27) قانون

تبصره1- اخطاریه در دو نسخه تهیه، یک نسخه به متصدی واحد بدون پروانه کسب ابلاغ و نسخه دوم با قید تاریخ به امضای متصدی واحد فاقد پروانه و ابلاغ­کننده رسیده و در پرونده مربوطه درج می­شود. در صورت عدم حضور متصدی واحد و یا امتناع از دریافت و امضای اخطاریه، نسخه اول در محل الصاق و مراتب با ذکر تاریخ در نسخه دوم قید و در پرونده وی درج می­گردد. الگوی اخطاریه توسط ناجا و با همکاری دبیرخانه هیأت عالی نظارت واتاق اصناف ایران تهیه خواهد شد.

تبصره2-کلیه اطلاعات مربوط به شناسایی، معرفی و پلمب واحدهای صنفی بدون پروانه کسب باید توسط اتحادیه یا اتاق اصناف(به تشخیص اتاق) در سامانه اصناف ثبت گردد. ناجا نیز می‏بایست تصویر اخطاریه پلمب و فک پلمب را جهت ثبت در پرونده صنفی و سامانه اصناف به اتحادیه و یا اتاق اصناف منعکس نماید.

4. پلمب واحد بدون پروانه کسب توسط ناجا ظرف مدت ده تا بیست روز از زمان ابلاغ اخطار.

تبصره- کسانی که پلمب یا لاک و مهر محل­های تعطیل شده در اجرای قانون را بشکنند و محل های مزبور را به نحوی از انحاء برای کسب مورد استفاده قرار دهند، میبایست برای اعمال مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی توسط ناجا به مراجع قضایی ذیربط معرفی شوند.

ماده 4– درصورت عدم شناسایی یا عدم درخواست پلمب واحدهای صنفی مذکور از سوی اتحادیه، اتاق اصناف ذیربط و ناجا مکلفند واحدهای فاقد پروانه کسب را شناسایی و مطابق ضوابط ماده(3) این آیین نامه پلمب نمایند. (موضوع تبصره (4) ماده(27) قانون).

ماده 5- نحوه همکاری ناجا با اتحادیه­ها درخصوص تعطیل موقت واحدهای صنفی متخلف (موضوع ماده (28) قانون)مطابق با آیین نامه اجرایی ماده (28) قانون انجام می­شود.

سایر مقررات

ماده 6- ناجا مکلف است برای انجام تکالیف مقرردر مواد (27) و (28) قانون نسبت به تأمین مأمور مورد نیاز اقدام نماید.

ماده 7- فک پلمب واحد صنفی با اعلام اتحادیه و توسط ناجا، مطابق ماده (27) قانون صرفاً در موارد زیر امکان پذیر می باشد:

1. ثبت درخواست متقاضی صدور پروانه کسب در سامانه اصناف و ارائه بخشی از مدارک شامل (سند مالکیت عین و منفعت و یا منافع، گواهی اداره امور مالیاتی) بدیهی است پس از فک پلمب باید سایر مدارک نیز مطابق مقررات ارائه و تکمیل گردد.

2. اعلام انصراف دارنده واحد صنفی از ادامه فعالیت، برای یکبار و مشروط به اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم فعالیت مجدد در آن مکان تا اخذ پروانه کسب.

تبصره-  در صورت ادامه فعالیت واحد صنفی فک پلمب شده،واحد مذکور مجدداً پلمب و فک پلمب دوباره آن صرفاً منوط به دریافت پروانه کسب خواهد بود.

ماده8- ناجا و دبیرخانه هیات عالی نظارت موظفند ضمن اتصال سامانه‏های اصناف و ناجا فرایند همکاری خود را تسهیل نمایند.

ماده 9- این آیین نامه در اجرای ماده (81) قانون نظام صنفی مشتمل بر (9) ماده و (5) تبصره توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تهیه و در تاریخ 05/04/1395 به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است واز تاریخ تصویب آیین نامه قبلی لغو می گردد.

 

 

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش