آيين نامه اجرايي نحوه برگزاري روز بازارهاي جمعي موضوع ماده(۸۵) قانون نظام صنفي[1]
تعاريف
ماده ۱ – تعاريف:
روز بازار: مکاني است جهت عرضه کالا و محصولات صرفا داخلي توسط افراد و يا واحدهاي صنفي که به صورت موقت وفق شرايط اين آيين نامه ايجاد مي گردد.
کارگروه: کارگروه راهبري روز بازارهاي جمعي
اهداف
ماده ۲ – اهداف:
الف- حمايت از توليدات داخلي منجمله صنايع دستي، خانگي و روستايي
ب- کمک به رفع سد معابر عمومي و فروشندگان کم سرمايه
نحوه برگزاري روز بازارها:
ماده ۳- به منظور تشخيص ضرورت ايجاد روزبازارها و نظارت بر حسن اجراي اين آيين نامه در هد شهرستان کارگروهي متشکل از روسا يا معاونين دستگاههاي زير تشکيل مي گردد:
۱- شهرداري(رييس)۲- سازمان و يا اداره صنعت، معدن و تجارت۳- جهاد کشاورزي۴- اتاق اصناف۵- تعاون، کار و رفاه اجتماعي
تبصره: جلسات کارگروه با حداقل چهارعضو تشکيل و تصميمات آن با سه راي معتبر خواهد بود، ضمنا در صورت تشخيص کارگروه، از نمايندگان ساير دستگاهها و تشکلها بدون داشتن حق راي جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل مي آيد.
ماده ۴- ضرورت ايجاد يک يا چند روز بازار، تعيين ضوابط واگذاري، تعداد غرف، مکان هاي قابل واگذاري و ضابطه توليدات داخلي به منظور جلوگيري از اختلال در عرضه محصولات توسط واحدهاي صنفي با پيشنهاد مشترک شهرداري و اتاق اصناف بر عهده کارگروه مي باشد.
ماده ۵- متقاضيان اعم از صنفي، صنعتي، مشاغل خانگي و روستايي، صنايع دستي و نيز فروشندگان کم سرمايه و فاقد مکان ميتوانند از امکانات روز بازارهاي پيش بيني شده مطابق مقررات تعيين شده توسط کارگروه استفاده نمايند.
ماده ۶- چگونگي قيمت گذاري کالاهاي قابل عرضه در روز بازارها تابع مقررات عمومي کشور مي باشد.
ماده ۷- اين آيين نامه به استناد ماده(۸۵) قانون نظام صنفي مشتمل بر (۷) ماده و (۱) تبصره توسط دبيرخانه هيات عالي نظارت تهيه و در تاريخ 94.9.23 به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت رسيد.
-این آیین نامه طی نامه شماره 60.20613 – 94.9.28 مرکزاموراصناف وبازرگانان ایران ابلاغ شده است[1]