فرار بازار مسکن از ترکش‌های افزایش قیمت دلار

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران، راهکار به تعادل رسیدن بازار مسکن را اینگونه عنوان کرد: به تعادل رساندن بازار مسکن امری امکان‌پذیر است، به شرطی که مسئولان بر اهم و فی الاهم مسائل واقف باشند و دولت و وزارت راه و شهرسازی بر تولید مسکن و ارائه بانک اطلاعاتی متمرکز شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران به نقل از شهر خبر، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص احتمال تلاطم در بازار مسکن در پی افزایش اخیر قیمت دلار، گفت: درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار مسکن طبق روال قبل است و خوشبختانه شاهد افزایش قیمت مسکن در پی افزایش قیمت دلار نبوده‌ایم و امیدوار هستیم در دو ماه پیش رو نیز با افزایش قیمت در بازار مسکن رو به رو نشویم.
وی در ادامه افزود: در رابطه با افزایش قیمت مسکن در آستانه سال نو، در یکی دو سال گذشته شاهد اتفاقی نادر در این زمینه بودیم که پیش از اسفند ماه، شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم، اما به طور معمول در گذشته به این صورت بود که افزایش قیمت مسکن بعد از سال نو اتفاق می‌افتاد، دلیل این موضوع هم آن بود که اکثرا به دنبال این بودند که در سال آینده چه تورمی ایجاد می‌شود و بر آن مبنا، در بهمن و اسفند ماه رکود کاری ایجاد می‌شد، اما درحال‌حاضر خوشبختانه می‌توان گفت اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، شرایط بازار مسکن تحت کنترل است.

گودرزی در خصوص افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی و رونق ساخت‌وساز، توضیح داد: آمار شهرداری از صدور پروانه‌های ساختمانی این حکایت را دارد که ساخت‌وساز مسکن روند افزایشی داشته است. طبق سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش تولید مسکن، احتمالا این آمار صحیح است.
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران در مورد روند پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و همینطور مسکن مهر بیان کرد: این یک واقعیت است که در شرایط فعلی، تکمیل پروژه مسکن مهر، روند مطلوبی را طی می‌کند. در رابطه با نهضت ملی مسکن هم با توجه به اطلاعات و آماری که من از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها دارم و همینطور اراده و عزم دولت مبنی بر ساخت واحد‌های مسکونی و واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط، شاهد پیشرفت این پروژه ملی نیز هستیم.

وی ، عنوان کرد: پیشرفت پروژه‌های دولتی مسکن بر بهبود وضعیت بازار مسکن، تاثیر مثبتی دارند. به عنوان مثال، زمانی در شهر جدید پردیس، قیمت یک واحد آپارتمانی حدود ۳ و نیم میلیارد تومان بود، سپس با ورود وزارت راه و شهرسازی و واگذاری ۷۰۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان، همزمان با عرضه واحد‌های مسکونی در دست بانک‌ها در آن زمان، قیمت خانه حدود یک میلیارد کاهش پیدا کرد.

کیانوش گودرزی در خصوص وضعیت قیمت مسکن در تهران یادآوری کرد: تمامی افرادی که در حوزه مسکن فعالیت دارند، باید آمار و اطلاعات بانکی لازم در زمینه مسکن را در اختیار داشته باشند که متاسفانه ما در موضوع آمار و بانک اطلاعاتی ضعیف هستیم، زیرا اطلاعاتی نظیر تعداد خانه‌های خالی، تعداد مستاجران و شرایط سنی و تحصیلی آن‌ها و توان مالی این افراد را در دست نداریم و حتی اطلاعاتی در رابطه با قشر آسیب پذیر و شرایط آن‌ها نداریم. می‌بایست بدانیم که حداقل کدام گروه از مستاجر‌ها ضعیف‌تر هستند تا بتوانیم آن‌ها را در اولویت جایگزینی قرار دهیم.

گودرزی همچنین در مورد سامانه املاک و مستغلات و چالش‌های ایجاد شده در نتیجه استفاده از این سامانه گفت: برخی موارد مانند تنظیم اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات، تا حدودی با خصوصیات صنف مشاوران املاک مغایرت دارد. شاید هدف از اجرای چنین طرحی، خدمت به مردم باشد، اما از طرفی دیگر منجر به آسیب رسیدن به گروهی دیگر می‌شود، زیرا مشکل مردم تنها حق الزحمه مشاوران املاک نیست. اگر موضوع تهیه مسکن برای مردم حل شود، دیگر مشکلی از جهت مسائلی مانند پرداخت هزینه‌های مشاوران املاک برای مردم مطرح نیست.

 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش