ضوابط خاص رسته های شغلی فروشگاههای زنجیره ای


ماده ۱- مطابق تبصره (۷) ماده (۲۱) قانون نظام صنفی و اجرای تبصره ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی ماده (۱۲) قانون موصوف با هدف تعیین ضوابط خاص رسته های شغلی تحت صلاحیت اتحادیه کشوری صنف فروشگاه های زنجیره ای در خصوص آن دسته از واحدهای صنفی که تحت مدیریت متمرکز و نام تجاری واحد در حدود جغرافیایی در استان و بیشتر ایجاد شده، ضوابط خاص داخلی اتحادیه مذکور برای صدور و تمدید پروانه کسب به شرح ذیل تعیین می گردد .
ماده ۲- عناوین رسته های شغلی و کد آیسیک هر یک عبارت است از:
 الف - انواع کالا و یا خدمات همگن با کد آیسیک ۵۲۱۱۱۵
ب- انواع کالا و یا خدمات غیر همگن با کد آیسیک ۵۲۱۱۱۶
ج- کالا یا خدمات تک رسته) با کد آیسیک ۵۲۱۱۱۷
تبصره ۱- فرد صنفی جهت اخذ پروانه کسب از اتحادیه کشوری صنف فروشگاههای زنجیره ای، مکلف به داشتن حداقل دو شعبه در دو استان می باشد. ضمنأ صدور پروانه کسب در رسته های زنجیره ای در سطوح شهرستانی و استانی با صلاحیت اتحادیه های صنفی شهرستانی و یا استانی با رعایت جری تشریفات قانونی توسط کمیسیون نظارت انجام می شود.
تبصره ۲- آن دسته از فروشگاههای زنجیره ای که به موجب ضوابط خاص داخلی سابق، از اتحادیه کشوری پروانه کسب دریافت نموده و مطابق این ضوابط از عضویت در اتحادیه کشوری خارج می گردند تا زمان ایجاد رسته های زنجیره ای شهرستانی با استانی توسط کمیسیون نظارت، تحت عضویت اتحادیه کشوری صنف فروشگاههای زنجیره ای باقی خواهند ماند.
 ماده ۳- حداقل مساحت مورد نیاز، کالا و خدمات قابل عرضه، به تفکیک رسته های شغلی :
 ۳-۱- حداقل مساحت مورد نیاز برای رسته های شغلی بند «الف» ماده «۲» این ضوابط در سطح عرضه ۱۵۰ متر مربع تعیین می گردد.
 ۳-۲- حداقل مساحت مورد نیاز برای رسته های شغلی بند «ب» ماده «۲» این ضوابط در سطح عرضه ۴۰۰ متر مربع تعیین می گردد.
۳-۳- حداقل مساحت مورد نیاز برای رستهای شغلی بند «ج» ماده «۲» این ضوابط در سطح عرضه ۸۰ متر مربع تعیین می گردد .
تبصره - چنانچه حداقل متراژ تعیین شده توسط کمیسیون نظات شهرستان بیش از مساحت تعیین شده در بند (۳-۳) این ماده باشد، اتحادیه کشوری در صدور پروانه کسب ملزم به رعایت مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان محل استقرار میباشد.
 ۳-۴- فروشگاه های دارای پروانه کسب در رسته های شغلی بند «الف» ماده «۲» این ضوابط، مکلف به عرضه کالا و یا خدمات مشابه یا همگن در تمامی شعب زنجیره ای می باشند. همچنین رسته شغلی بند «ج» ماده «۲» این ضوابط مکلف به عرضه یک نوع کالا یا خدمات در سطح فروشگاه های خود می باشند.
 ۳-۵-- فروشگاههای دارای پروانه کسب در رسته های شغلی بند «ب» ماده «۲» این ضوابط، مجاز به عرضه حداقل دو یا چند نوع کالا و یا خدمات متنوع در تمامی شعب زنجیره ای می باشد.
 ماده ۴- اسباب و لوازم کار هر رسته شغلی از قبیل قفسه، میز کار، صندوق مکانیزه فروش، مدیریت واحد و نظام مالی متمرکز، انبار، سرد خانه و .... متناسب با نوع و ماهیت فعالیت صنفی می باشد.
ماده ۵- تجهیزات ایمنی، بهداشتی و انتظامی هر رسته شغلی، از قبیل دوربین مدار بسته، تامین و تجهیز ایمنی و اطفای حریق برابر با ضوابط آتش نشانی، پارکینگ و ... متناسب با نوع و ماهیت فعالیت صنفی می باشد.
ماده ۶- شرکت هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به شرکت تولید کننده بوده و واحدهای تولیدی که مبادرت به عرضه محصولات تولید خود می نمایند، از شرط حداقل متراژ تعیین شده در این ضوابط مستثنی می باشند.
ماده ۷- هرگونه تفسیر اجرایی در خصوص این ضوابط بر عهده دبیرخانه هیأت عالی نظارت بوده می باشد.
ماده ۸- این فروشگاهها مکلفند قوانین و مقررات جاری کشور بالاخص قوانین و مقررات ناظر بر فرآیند تولید، توزیع و فروش کالاها و ارایه خدمات را رعایت و از انجام اقدامات ضد رقابتی پرهیز نمایند.
ماده ۹- این ضوابط خاص در (۹) ماده و (۳) تبصره براساس پیشنهاد اتحادیه، توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران تعیین و از تاریخ ابلاغ، جایگزین ضوابط خاص داخلی مصوب24/۱۱/1396 گردید و اتحادیه موصوف جهت صدور و تمدید پروانه کسب ملزم به رعایت مفاد آن میباشد.
دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور
 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش