آییننامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیههای صنفی موضوع ماده ۲۲ قانون نظام صنفی
ماده۱-تعاریف:
قانون: قانون نظام صنفی و اصلاحات و الحاقات بعدی
آییننامه: آییننامه اجرایی ماده ۲۲ قانون در خصوص نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیههای صنفی
هیئت عالی نظارت: هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور
دبیرخانه: دبیرخانه هیئت عالی نظارت
کمیسیون: کمیسیون نظارت شهرستان
اداره: اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان
هیئت اجرایی: هیئت اجرایی برگزاری انتخابات
کمیته تطبیق: کمیته بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان
کارگروه تطبیق: کارگروه بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان
اتاق: اتاق اصناف شهرستان یا ایران
اتحادیه: اتحادیه صنفی شهرستانی، استانی یا کشوری
هیئت مدیره: هیئت مدیره اتحادیه
داوطلبان: داوطلبان عضویت در هیئت مدیره
بازرس: بازرس اتحادیه(وفق قانون اصلاحی ۱۳۹۲)
انتخابات: انتخابات هیئت مدیره اتحادیه
سامانه: سامانه برگزاری انتخابات تشکلهای صنفی، اعلامی از سوی دبیرخانه
ماده ۲- شرایط انتخابکنندگان
داشتن پروانه کسب دائم یا موقت. (در خصوص پروانه کسب منقضی شده رعایت تبصره ۲ ماده ۵ قانون بر اساس ابلاغ اخطاریه از طریق ارسال پیامک با همکاری اتحادیه. در صورت عدم همکاری اتحادیه، سامانه اقدام به ارسال مینماید).
تبصره: هر فرد صنفی حقیقی و یا نماینده فرد صنفی حقوقی (ملاک شماره ملی) در انتخابات دارای یک حق رأی میباشد، حتی در صورت داشتن بیش از یک پروانه کسب در همان صنف.
ماده۳- شرایط داوطلبان عبارت است از:
۱-تابعیت جمهوری اسلامی ایران برابر شناسنامه برای اشخاص حقیقی و اساسنامه و آخرین آگهی تغییرات در این خصوص برای اشخاص حقوقی
۲-اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران (استعلام از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه ، فرماندهی انتظامی ج.ا.ا)
۳-نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر(استعلام از مراجع قضائی)
۴-عدم ممنوعیت تصرف در اموال، حجر، ورشکستگی و افلاس(استعلام از مراجع صلاحیتدار قضایی)
تبصره: در خصوص ممنوعیت تصرف جزئی در اموال همچون عدم امکان برداشت از حساب بانکی به سبب صدور چک بلامحل به مدت بیش از دو ماه نیز جزء مصادیق این بند است.
۵- عدم اعتیاد به مواد مخدر(استعلام از فرماندهی ج.ا.ا)
۶- عدم اشتهار به فساد ایران(استعلام از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، فرماندهی انتظامی ج.ا.ا)
تبصره- اشتهار به فساد ناظر بر مواردی است که فردی در ارتکاب گناهان و اعمال ضداخلاقی و اعمال غیرشرعی و شنیع اصرار داشته و بدون ملاحظه اعمال فوق را تکرار و تظاهر نماید و به این امر مشهور باشد.
۷- داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای افراد فاقد سابقه عضویت در هیئت مدیره اتحادیه (استعلام از مرجع صادر کننده مدرک تحصیلی ارائه شده)
تبصره: بهرهمندی از مزیت سابقه عضویت، محدود به یک اتحادیه نیست. همچنین تفاوتی بین سابقه عضویت به سبب انتخاب و یا انتصابی بودن داوطلب وجود ندارد.
۸-حداکثر سن در زمان ثبت نام هفتادوپنج سال
۹- داشتن پروانه کسب معتبر دائم (استعلام از اتاق)
تبصره: پروانه کسب معتبر، مجوزی است که تاریخ اعتبار آن منقضی نگردیده، صاحب آن تغییر شغل نداده، واحدصنفی خود را به غیر واگذار نکرده باشد، واحدصنفی فعال و مکان آن تغییر نیافته باشد.
۱۰-داشتن وثاقت و امانت.
تبصره: اصل بر داشتن وثاقت و امانت است مگر در صورت وجود احکام قطعی مراجع قضایی در محکومیتهایی از قبیل اختلاس، ارتشاء، کلاهبرداری، تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی و …یا گزارش خلاف واقع حسب حکم کمیسیون نظارت.
۱۱- نداشتن تخلفات صنفی مؤثر به شرح ذیل:
الف)اخذ هرگونه وجه یا مال به نفع خود یا غیر با سوءاستفاده از سمت خود در اتحادیه یا اتاق، خلاف قوانین و مقررات طی چهارسال منتهی به زمان داوطلب شدن (حسب مصوبات هیئت و در صورت تفویض، کمیسیون نظارت مرکز استان)
ب)استفاده از امکانات تشکلهای صنفی به نفع خود یا اشخاص دیگر طی چهارسال منتهی به زمان داوطلب شدن(حسب مصوبات هیئت و در صورت تفویض، کمیسیون نظارت مرکز استان)
تبصره: ممنوعیت موضوع این بند و همچنین بند (الف) نسبت به محکومیتهای کیفری ناشی از افعال یاد شده در بازه زمانی مذکور جاری است.
ج)غیبت غیرموجه طی سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب در جلسات هیئت مدیره ظرف یک سال، طی چهارسال منتهی به زمان داوطلب شدن(حسب مصوبات کمیسیون نظارت)
د)فعالیت بدون مجوز بیش از نه ماه طی چهارسال منتهی به زمان داوطلب شدن (از زمان اولین اخطار تا صدور پروانه کسب و یا حسب گزارش معتبر)
هـ) عدم اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۲۰ مکرر قانون در موعد مقرر طی چهارسال منتهی به زمان داوطلب شدن
تبصره: تعیین اعضای موثر در عدم اجرای حکم ماده ۲۰ مکرر با تشخیص کمیسیون است.
و) داشتن محکومیت قطعی مرتبه سوم مذکور در مواد ۵۹، ۶۰ و ۶۱ قانون حسب احکام قطعی شعب تعزیرات حکومتی (استعلام از سازمان تعزیرات حکومتی)
ز) هرگونه فعل و یاترک فعل دایر بر ممانعت از انتقال اموال، دارایی، حقوق و تعهدات اتحادیههای ادغامی یا تقسیم شده به اتحادیه جدید(حسب مصوبات کمیسیون نظارت مرکز استان)
تبصره۱-در صورت تعدد مراجع استعلامی و متفاوت بودن نظر آنان، نظر اکثریت اعضای کارگروه ملاک عمل میباشد.
تبصره۲: شخص حقوقی همزمان با ثبت نام باید نماینده خود که پروانه کسب به نام وی صادر شده است را برای عضویت در هیئت مدیره معرفی نماید تا شرایط وی مورد بررسی قرار گیرد. نماینده شخص حقوقی حسب مورد باید واجد صلاحیتهای فوق باشد.
ماده۴-به منظور برگزاری انتخابات، هیئت اجرایی زیر نظر رییس کمیسیون و با ترکیب نمایندگان دستگاههای زیر تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر میباشد:
۱-اداره کل یا اداره صنعت، معدن و تجارت(به عنوان رییس)
۲-یکی از اعضای هیئت رییسه اتاق به انتخاب هیئت رئیسه، مشروط بر اینکه فرد مذکور داوطلب عضویت در هیئت مدیره نباشد.
۳-استانداری در مرکز استان و فرمانداری در سایر شهرستانها
تبصره۱: ترکیب هیئت اجرایی اتحادیههای کشوری زیر نظر دبیر هیئت عالی نظارت به شرح ذیل است:
دبیرخانه هیئت عالی نظارت (به عنوان رئیس) وزارت کشور یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران به انتخاب هیئت رئیسه.
تبصره۲: در صورت عدم حضور نماینده در جلسات، رئیس هیئت اجرایی موظف است به دستگاه مربوطه اعلام نماید تا نسبت به تعیین جایگزین اقدام کند. چنانچه دستگاههای فوق علیرغم نامه مکتوب رئیس از معرفی نماینده یا جایگزین وی امتناع نماید، حضور اکثریت اعضا جهت رسمیت جلسات کفایت میکند.
تبصره۳: هیئت اجرایی برگزاری انتخابات اتحادیههای استانی، هیئت اجرایی برگزاری انتخابات شهرستان مرکز استان است.
ماده۵- انتخابات به شرح این آئیننامه به صورت الکترونیکی برگزار میشود. با تشخیص هیئت اجرایی در صورت فراهم بودن امکانات و زیرساختها، استفاده از ظرفیت انتخابات غیر حضوری بلامانع است.
ماده۶- کمیسیون و یا دبیرخانه حسب مورد موظف است شش ماه قبل از پایان عمر قانونی هر اتحادیه، دستور انجام مقدمات برگزاری انتخابات آن اتحادیه را به هیئت اجرایی ابلاغ نموده تا انتخابات در موعد مقرر برگزار گردد. هیئت اجرایی موظف است پس از ابلاغ دستور برگزاری انتخابات، حداکثر ظرف یک هفته نسبت به فراخوان ثبت نام (حاوی زمان و نشانی سامانه) از طریق ارسال پیامک اقدام و از داوطلبان دعوت نماید تا جهت ثبت نام به مدت پانزده روز در سامانه اقدام نماید. شرایط داوطلبان در سامانه اعلام میشود.
تبصره۱: فراخوان ثبت نام از طریق پیامک با عنوان هیئت اجرائی برای کلیه اعضاء به شماره تلفن همراهی که در سامانه ایرانیان اصناف ثبت نمودهاند انجام میگردد. کلیه ابلاغهای مربوط به این آییننامه و نیز نحوه برگزاری انتخابات اعم از حضوری و غیرحضوری صرفاً از طریق شماره مزبور انجام خواهد پذیرفت. ارسال پیامک بر روی شماره فوق، ابلاغ محسوب شده و کلیه آثار ابلاغ بر آن مترتب میگردد.
در صورت تغییر شماره تلفن همراه، شخص موظف به ثبت شماره جدید خود در سامانه ایرانیان اصناف بوده و در غیر اینصورت اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدام خواهد بود. ارسال پیامک توسط هیئت اجرائی از بستر سامانهای که دبیرخانه تعیین میکند انجام میشود.
تبصره۲:داوطلبان مکفلند با مراجعه به نشانی سامانه، نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدرک تحصیلی، عکس پرسنلی،کارت پایان خدمت یا معافیت دائم جهت ثبت نام اقدام نمایند. در صورتی که داوطلب فاقد مدرک تحصیلی بوده اما دارای سابقه عضویت باشد، مکلف است اقدام به بارگذاری اعتبارنامه خود نماید. عدم بارگذاری هریک از مدارک در بازه زمانی فراخوان به منزله عدم ثبت نام است.
تبصره۳: عضویت بیش از دو دوره متوالی(ادوار قبلی ملاک محاسبه میباشد) در هیئتمدیره اتحادیهها منوط به اخذ حداقل دوسوم آرای مأخوذه است. ملاک محاسبه تعداد دورهها، شماره ملی هر شخص حقیقی و نماینده شخص حقوقی میباشد.
تبصره۴:افراد زیر نمیتوانند در اولین دوره انتخابات بعدی هیئت مدیره اتحادیهها داوطلب شوند:
۱-اعضای معزول هیئت مدیره
۲-اعضای هیئت مدیره که استعفای آنان به تشخیص کمیسیون موجب اخلال در برگزاری انتخابات شده است.
تبصره۵: کارکنان اتحادیه، اتاق اصناف شهرستان و ایران و دستگاه های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در صورتی میتوانند داوطلب شوند که قبل از ثبتنام درخواست استعفا خود را حسب مورد اتحادیه، اتاق و یا دستگاه متبوع خود تقدیم نمایند. ارائه مدرک رسمی پذیرش استعفای آنان به هیئت اجرایی پیش از شروع به کار در هیئت مدیره (صدور اعتبارنامه) الزامی است.
ماده۷-پس از پایان مهلت ثبتنام، چنانچه تعداد داوطلبان عضویت در هیئت مدیره ۸ نفر یا بیشتر باشد، هیئت اجرایی موظف است ظرف مدت ۲ روز کاری فهرست داوطلبان را برای بررسی به کارگروه تطبیق ارسال نماید در غیر این صورت مهلت ثبت نام را برای ده روز دیگر تمدید نماید. داوطلبان ثبت نام شده، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. تمدید مهلت مذکور، ظرف مدت یک هفته پس از پایان ثبت نام توسط هیئت اجرائی صورت خواهد گرفت.
تبصره-:چنانچه تعداد داوطلبان عضویت در هیئت مدیره در این مرحله؛ کمتر از ۶ نفر باشد، کمیسیون موظف به ادغام اتحادیه مطابق ماده ۲۸ آیین نامه حاضر است.
ماده۸-به منظور بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان، در هر شهرستان کارگروهی با ترکیب نمایندگان دستگاههای زیر تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت آراء صورت میگیرد:
۱-وزارت صنعت، معدن وتجارت(به عنوان رییس)
۲-سازمان تعزیرات حکومتی
۳-پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا
۴-وزارت کشور
۵-بسیج اصناف
۶و۷- دونفر از اجلاس اتاق اصناف شهرستان به انتخاب هیئت رئیسه آن، مشروط بر اینکه خود داوطلب انتخابات و عضو هیئت اجرائی نباشند.
تبصره۱: کارگروه بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان برای اتحادیه استانی، کارگروه یادشده در شهرستان مرکز استان و برای اتحادیه کشوری، متشکل از نمایندگان دستگاه های یاد شده در بندهای ۱ الی ۵ در این ماده به انضمام دو نفر از اجلاس اتاق اصناف ایران به انتخابات هیئت رییسه آن اتاق است.
تبصره۲: وظیفه این کارگروه، تطبیق شرایط مندرج در ماده ۳ این آییننامه و تبصرههای ۴،۶ و۷ ماده ۲۲ قانون همچنین داشتن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه و حصول اطمینان از صحت موارد مذکور از طریق رویت اسناد مثبته و بررسی مدارک و شواهد است. مسئولیت مکاتبات کارگروه
و هماهنگیهای لازم بر عهده رییس آن است.
تبصره۳: مسئولیت ایجاد وحدترویه در بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان در سراسر کشور و با هدف اجرای صحیح قانون و رعایت حقوق قانونی داوطلبان، بر عهده نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت است. رؤسای کمیسیونها موظفند در انجام این مهم با وی همکاری نمایند.
تبصره۴: انتصاب اعضای هیئت اجرایی در کمیته بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان ممنوع است.
ماده۹-کارگروه بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان موظف است پس از دریافت فهرست داوطلبان، استعلامات لازم را از مراجع ذیصلاح شامل مراجع قضایی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی ج.ا.ا اتاق اصناف ذیربط و مرجع صادر کننده آخرین مدرک تحصیلی به نحوی انجام دهد که حداکثر ظرف مهلت یکماه کلیه استعلامات لازم انجام شده باشد. مراجع مزبور نیز موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی و نهایی خود را اعلام نمایند و عدم اعلامنظر در مهلت یاد شده به منزله پاسخ مثبت است. کارگروه پس از منقضی شدن مهلتهای مقرر یا دریافت پاسخ استعلامات (هرکدام که زودتر انجام پذیرد)، موظف است طی مدت دو هفته نسبت به بررسی و تطبیق شرایط داوطلبین و ارسال فهرست نهایی به هیئت اجرائی اقدام نماید.
تبصره۱: انجام استعلام از مراجع مذکور در ماده ۳ آییننامه، در حدود وظایف قانونی آنها و شرایط مرتبط بوده و کارگروه باید از ترتیب اثردادن به اظهارنظرهای مبهم (از قبیل به مصلحت نمیباشد، موافقت موقت، مشروط، یکساله و جایز نیست) خودداری نماید. اینگونه اظهارنظرها در رد صلاحیت داوطلبان تأثیری ندارد.
تبصره۲:کارگروه موظف است دلیل یا دلایل مستند رد صلاحیت داوطلب را به اطلاع وی برساند. فرد مذکور میتواند ظرف مدت یک هفته اعتراض خود را به همراه مدارک مثبته به کارگروه تسلیم نماید. در صورت عدم تأیید، رییس کارگروه موظف است ظرف پانزده رو اعتراض وی را در کمیسیون مطرح نماید. نظر کمیسیون در این خصوص قطعی و لازم الاجرا است.
کمیسیون مکلف است در اولین جلسه خود که از یکماه تجاوز ننماید، نسبت به اعتراضات رسیدگی و تصمیم قطعی را ابلاغ نماید. تا زمانی که کمیسیون نظارت به این اعتراضات رسیدگی و تصمیم نگرفته باشد، هیئت اجرائی مجاز به صدور فراخوان برگزاری انتخابات نیست. عدم رعایت مهلت یک ماهه رسیدگی و هیئت اجرائی مجاز به صدور فراخوان برگزاری انتخابات نیست.عدم رعایت مهلت یک ماهه رسیدگی و تصمیمگیری توسط کمیسیون، تخلف اداری محسوب میشود. این ترتیب در اتحادیه استانی نیز جاری است.
تبصره۳- در صورتی که مراجع استعلام شونده، پس از رد صلاحیت افراد مواعد یاد شده در ماده ۹ اقدام به تأئید صلاحیت نمایند کارگروه تطبیق مجدداً به موضوع رسیدگی و با تأیید صلاحیت داوطلب، صرفاً نام وی بدون لحاظ مهلت دو هفته مذکور در ماده ۱۱آییننامه، به فهرست داوطلبان تایید صلاحیت شده اضافه میشود.
تبصره ۴- در خصوص اتحادیههای کشوری، افرادی که صلاحیت آنها توسط کارگروه موضوع این ماده رد شده باشد، میتوانند ظرف مدت یک هفته از تاریخ اعلام رد صلاحیت، تقاضای بررسی اعتراض را به کارگروه تسلیم نمایند. کارگروه ظرف ۱۵ روز به موضوع رسیدگی مینماید. نظر کارگروه قطعی و لازمالاجرا است.
ماده ۱۰- چنانچه تعداد داوطلبان تائید شده توسط کارگروه تطبیق، برابر یا بیشتر از تعداد اعضای اصلی و علیالبدل هیئت مدیره (۵نفر) باشند، هیئت اجرایی میبایست نسبت به برگزاری انتخابات اقدام نماید در غیر اینصورت کمیسیون موظف است اتحادیه را طبق ماده ۲۸ آییننامه حسب مورد ادغام یارسته های آن را میان اتحادیههای همگن تقسیم کند.
تبصره: در خصوص اتحادیه کشوری در صورت عدم کسب حد نصاب مقرر در این ماده، هیئت عالی نظارت با توجه به اوضاع و احوال، وضعیت اتحادیه اتخاذ تصمیم میکند.
ماده ۱۱- هیئت اجرایی پس از دریافت فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده (یا پس از اعلام نظر کمیسیون نظارت در شرایط تبصره ۲ ماده ۹ آییننامه) موظف است حداکثر ظرف سه روز کاری نسب به صدور فراخوان برگزاری انتخابات حاوی تاریخ، ساعت، نشانی محل اخذ رأی (یا سامانه در مواردی که انتخابات به صورت غیرحضوری انجام میشود) اقدام نماید.فراخوان نباید کمتر از دو هفته قبل از روز انتخابات باشد. اسامی داوطلبان حائز شرایط به ترتیب حروف الفبا در سامانه منتشر میشود.
تبصره۱- در زمان برگزاری انتخابات الکترونیکی، هیئت اجرایی موظف به استقرار در محل اخذ رأی بوده در انتخابات حضوری و در مواردی که انتخابات به صورت غیرحضوری برگزار میشود هیئت اجرایی در اداره یا دبیرخانه حسب مورد مستقر میباشد. محل اخذ رأی، توسط هیئت اجرایی با همکاری اتحادیه مربوط تعیین میگردد.
تبصره۲- فراخوان روز برگزاری انتخابات نیز از طریق ارسال پیامک برای کلیه اعضاء (مطابق تبصره ۱ ماده ۶ آییننامه) انجام میشود.
ماده ۱۲- در صورت درخواست داوطلبان، هیئت اجرایی موظف است فهرست اعضای اتحادیه را جهت انجام تبلیغات انتخاباتی(شامل نام، نامخانوادگی و شماره تماس) در اختیار آنان قرار دهد.
ماده۱۳- وظایف هیئت اجرایی در روز برگزاری انتخابات به شرح زیر است:
۱-رعایت شیوهنامه ابلاغی دبیرخانه در خصوص نحوه استفاده از سامانه انتخابات(در انتخابات غیر حضوری)
۲- احراز هویت رأی دهنده از طریق ارسال کد فعالسازی (OTP) به شماره تلفن همراهی که در سامانه اصناف ثبت گردیده است.(در انتخابات غیرحضوری)
۴- فراهم نمودن شرایط برگزاری انتخابات و نظارت بر حسن عملکرد سامانه
۵- ارسال پیامک در صورت تمدید انتخابات یا تغییر زمان انتخابات
۶- صدور مجوز ورود به محل اخذ رأی و راهاندازی سازکار مناسب برای رأیگیری غیرحضوری حسب مورد
۷- جلوگیری از ورود افراد غیرصنفی و کارکنان اتحادیه و اتاق به محل اخذ رأی(مگر با مجوز کتبی رییس هیئت اجرایی)
۸- جلوگیری از هرگونه تبلیغات انتخاباتی در ساختمان محل اخذ رأی در انتخابات حضوری
۹- در صورتی که به تشخیص هیئت اجرایی به دلیل تنش، عدم امنیت و یا بروز حوادث غیرمترقبه برگزاری انتخابات غیرممکن باشد، میبایست با تنظیم صورتجلسهای انتخابات را متوقف نموده و در اولین فرصت (حداکثر ۱۵ روز) نسبت به تجدید روز رأیگیری اقدام شود.
۱۰-اعلام آغاز و پایان و یا تمدید(در صورت تشخیص هیئت اجرایی) ساعت رأیگیری برای همان روز با تنظیم صورتجلسه
۱۱- هیئت اجرایی به منظورآشنایی بیشتر اعضای اتحادیه با داوطلبان، علاوه بر فهرست اسامی، میزان تحصیلات و سابقهی فعالیت صنفی آنان را نیز به آنان ارائه کرده یا در سامانه منتشر مینماید.
۱۲-ارسال صورتجلسه نتایج انتخابات به کمیسیون نظارت یا دبیرخانه حسب مورد
تبصره۱-وکالت برای دادن رأی ممنوع است.
تبصره۲-رأی سفید جزو آرای مأخوذه محاسبه میشود.
ماده ۱۴- انتخابات اتحادیهها در دور اول با حضورحداقل یک سوم اعضاء و در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور در دور دوم با حضور حداقل یک چهارم اعضا به فاصله کمتر از دو هفته رسمیت مییابد.
در صورت عدم دستیابی به حدنصابهای مذکور، رأیگیری برای آخرین مرتبه با نصاب یک چهارم اعضا به فاصله یک هفته بعد از زمان تعیین شده مرحله قبل تکرار میگردد. در صورت عدم دستیابی به این نصاب، کمیسیون نظارت، در خصوص اتحادیه شهرستانی و استانی مکلف به ادغام اتحادیه مطابق ماده ۲۸ آییننامه میباشد.
تبصره- ملاک نصاب اعضای هیئت مدیره مذکور، تعداد اعضاء در زمان صدور فراخوان برگزاری انتخابات است.
ماده۱۵- سمت اعضای هیئت مدیره بر اساس اکثریت نسبی آرای مأخوذه (به ترتیب برای سمتهای رییس، نایب رییس و خزانه دار) تعیین میشود. اعضای علیالبدل اول و دوم نیز به ترتیب آرای مأخوذه پس از اعضای هیئت مدیره مشخص خواهند شد.
تبصره۱- در صورت عدم آمادگی پذیرش سمت تعیین شده توسط فرد منتخب، تعویض سمت وی با سمتی که احراز آن نیاز به تعداد آرای کمتری دارد در صورت رضایت وی (منتخب دارای آرای کمتر) بلامانع است.
تبصره ۲- در صورت درخواست کلیه منتخبان، سمت آنها از طریق برگزاری انتخابات داخلی در حضور رییس کمیسیون یا نماینده وی تعیین میشود. در صورت تمایل همه اعضای هیئت مدیره به صورت کتبی تعیین سمت مجدد ایشان از طریق انتخابات داخلی بلامانع است.
ماده ۱۶- در صورت تساوی آراء دو یا چند نفر از داوطلبان، انتخاب افراد مورد نیاز از بین آنها با توافق
ذی نفعان یا در غیر این صورت از طریق قرعهکشی توسط رییس کمیسیون یا نماینده وی و در اتحادیههای کشوری توسط رییس هیئت اجرایی انجام میشود.
ماده ۱۷- در صورت عدم اعتراض داوطلبان به نحوه برگزاری انتخابات، ظرف سه روز کاری پس از انتخابات از طریق سامانه، هیئت اجرایی موظف است بلافاصله با دعوت از اعضای هیئت مدیره نسبت به تحویل اعتبارنامههای آنها با امضای رییس کمیسیون در اتحادیه شهرستانی و استانی و یا دبیر هیئت عالی نظارت در اتحادیه کشوری) اقدام نماید.عدم حضور مانع از صدور اعتبارنامه نیست.
تبصره- در صورتی که رییس کمیسیون شهرستان ظرف ۳ روز کاری اعتبارنامه را صادر ننماید، رییس کمیسیون شهرستان مرکز استان مکلف است اعتبارنامه را فوراً صادر کند.
ماده ۱۸- چنانچه انتخابات اتحادیهای در زمان ابلاغ آخرین اصلاحیه قانون ( مورخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۳)، در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان در جلسه کمیته تطبیق (پس از جمعآوری اطلاعات و استعلامات)یا بعد از آن قرار داشته باشد، فرآیند برگزاری انتخابات مطابق قانون مصوب ۱۳۹۲ و آییننامه مصوب ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت (به جز ماده ۱۷ و ماد ۱۹ تا ۲۵ آییننامه حاضر که در خصوص اتحادیههای موضوع این ماده نیز حاکم خواهد بود).
تبصره۱- کارگروه مکلف به اعلام و رعایت مواعد زمانی در استعلامات، بررسی و اعلام نتیجه صلاحیت داوطلبان میباشد.
تبصره۲- بدیهی است چنانچه کمیته تطبیق یکبار وارد مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان شده باشد و به هر دلیل(نظیر مواد ۲۸، ۲۹ و یا ۱۷ آییننامه اجرایی مصوب ۱۷/۱۲/۱۴۰۰)، فراخوان ثبت نام یا فراخوان مجدداً روز برگزاری انتخابات انجام شود، انتخابات بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۹۲ و آییننامه اجرایی مصوب ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.
تبصره۳- چنانچه انتخابات اتحادیهای طبق ماده حاضر، به مرحله اضافهای (بررسی صلاحیت داوطلبان) نرسیده باشد ولی ثبت نام آن قبلاً انجام شده باشد، هیئت اجرایی مکلف است مهلت ۱۰ روز جهت تکمیل ثبت نام به اعضای اتحادیه اختصاص نماید و فهرست ثبتنام شدگان جدید را به همراه ثبتنام شدگان قبلی به کارگروه تطبیق معرفی نماید.
ماده ۱۹-رسیدگی به شکایات نسبت به فرآیند برگزاری انتخابات به شرح ذیل انجام میشود:
۱-چنانچه هریک از داوطلبان نسبت به فرآیند برگزاری انتخابات معترض باشد، میتواند ظرف سه روز کاری پس از انتخابات، شکایت خود را با ذکر دلیل در سامانه ثبت مینماید. در این صورت رییس کمیسیون ضمن توقف صدور اعتبارنامه منتخبین، موضوع را در اولین جلسه کمیسیون که نباید از یک ماه تجاوز نماید، مطرح و تصمیم کمیسیون به شاکی ابلاغ مینماید.در صورت اعتراض به تصمیم ظرف مدت ۳ روز کاری از طریق سامانه و همچنین چنانچه نظر کمیسیون دایر بر ابطال انتخابات باشد، موضوع فوراً به کمیسیون مرکز استان برای بررسی و اتخاذ تصمیم اعلام میشود. نظر کمیسیون نظارت مرکز استان در این خصوص قطعی و لازم الاجرا است. در خصوص انتخابات اتحادیه استانی، کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان صلاحیت رسیدگی دارد.
تبصره: در صورتی که دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اساس دستورالعمل بند (هـ) ماده ۵۵ قانون نطام صنفی، نسبت به تطبیق مصوبات کمیسیون نظارت اقدام نماید، کمیسیون نظارت مکلف به اصلاح تصمیمات خود وفق دستورالعمل یاد شده است.
۲- چنانچه هریک از داوطلبان انتخابات اتحادیه کشوری نسبت به نحوه برگزاری انتخابات معترض باشند، میتوانند ظرف سه روز کاری پس از انتخابات شکایت خود را کتباً و با ذکر دلیل به دبیرخانه تسلیم نمایند.
دبیر هیئت عالی نظارت موظف است ضمن دستور توقف صدور اعتبارنامه منتخبین، موضوع را با حضور اعضاء هیئت اجرایی مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به شاکی ابلاغ نماید. نظر دبیرخانه قطعی و لازم الاجرا است.
تبصره: ابطال انتخابات، ناظر بر فرآیندهای برگزاری انتخابات است و مواردی همچون اعتبار پروانه کسب داوطلب، فقدان صلاحیت داوطلب نحوه صدور پروانه را شامل نمیشود. در صورتیکه موضوع اعتراض ناظر بر صلاحیت داوطلبان یا اعتبار پروانه باشد، کمیسیون در صورت احراز موضوع میتواند نسبت به جایگزینی فرد منتخب از منتخبین و تعیین سمت اعضای اصلی و علیالبدل حسب اکثریت نسبی اقدام نماید.
ماده ۲۰- نحوه رسیدگی به اسقاط شرایط هیئت مدیره به شرح زیر است:
۱-چنانچه هر یک از اعضای هیئت مدیره در طول دوران تصدی، مواردی از شرایط مندرج در تبصره ۱ ماده ۸ آییننامه را حسب اعلام کتبی مراجع ذیربط از دست بدهد، رییس کمیسیون موظف است مراتب را به همراه مدارک و مستندات به او ابلاغ نماید.
۲- شخص مزبور میتواند مدارک مثبته خود را ظرف مدت هفت روز از تاریخ ابلاغ، به کمیسیون ارائه نماید و در صورت تقاضا در جلسه کمیسیون شرکت نماید.
۳- کمیسیون موظف است پس از ملاحظه اسناد و مدارک و استماع دفاعیات مطروحه، به موضوع رسیدگی و با رأی اکثریت اتخاذ تصمیم نماید. در صورت احراز موضوع و اسقاط شرایط شخص مورد نظر، رییس کمیسیون یا نماینده وی حسب مورد نسبت به جایگزینی اقدام مینماید.
تبصره۱- اقدامات موضوع این ماده در خصوص اتحادیه کشوری، توسط دبیرخانه و در خصوص اتحادیه استانی، کمیسیون نظارت مرکز استان انجام میشود.
تبصره۲-در صورتی که عضو هیئت مدیره دارای بیش از یک پروانه کسب از همان اتحادیه صنفی باشد، صرف فقدان اعتبار یکی از پروانههای مزبور سبب اسقاط شرایط ایشان نخواهد شد.
تبصره۳- چنانچه هر یک از اعضای هیئت مدیره حسب ضرورت بخواهد واحد صنفی خود را موقتاً غیرفعال نماید، باید موضوع را مکتوب به اتاق اصناف اطلاع داده و حداکثر تا سه ماه واحد صنفی خود را فعال نماید.
در خصوص رییس اتاق اصناف، موضوع به اطلاع رییس کمیسیون نظارت میرسد. عدم فعالیت بیش از این میزان یا عدم اطلاع موجب اسقاط شرایط خواهد بود. در خصوص اتحادیه کشوری، موضوع به اتاق اصناف ایران اعلام میشود.
تبصره۴- تغییر محل کسب به سبب اتمام مهلت قرارداد و یا ضرورت اقتصادی مشمول تشریفات تبصره قبل بوده و عضو هیئت مدیره میبایست قبل از جابهجایی حسب مورد موضوع را به رییس اتاق شهرستان یا ایران یا کمیسیون نظارت اطلاع داده و ظرف یک یا سه ماه پروانه کسب خود را اخذ نمایند. عدم اخذ پروانه در مهلت یاد شده و یا عدم اطلاع موجب اسقاط شرایط خواهد بود.
تبصره۵- در مواردی که به سبب حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، یا حوادث خارج از اراده واحد صنفی تعطیلی گردد، فرد صنفی مکلف است در مهلت سه ماهه فعالیت خود را از سر گیرد. اعطای مهلت بیشتر منوط به تصویب کمیسیون نظارت است.
ماده۲۱- تقاضای انصراف صرفاً از طریق سامانه ممکن بوده و به انصراف داوطلبان پس از ارسال فهرست اسامی داوطلبان به کارگروه تطبیق، در صورتی که موجب عدم برگزاری انتخابات گردد، ترتیب اثر داده نمیشود.
ماده ۲۲- پس از اتمام عمر قانونی اتحادیه رئیس هیئت اجرایی موظف است حداکثر ظرف سه روز با حضور اعضا هیئت مدیره جدید و قدیم نسبت به تحویل اموال اتحادیه اعم از منقول و غیرمنقول و کلیه اسناد و مدارک طی صورتجلسهای به هیئت مدیره جدید اقدام نماید.در صورت عدم حضور اعضای قدیم، هیئت اجرایی به نحو مقتضی نسبت به تحویل اموال و اسناد اقدام مینماید و در صورت عدم همکاری اعضای قدیم، رئیس کمیسیون یا دبیرخانه حسب مورد نسبت به معرفی آنها به مراجع قضایی یا همکاری مراجع انتظامی اقدام نماید.
ماده ۲۳- افراد صنفی نمیتوانند توامان عضو هیئت مدیره دو یا چند اتحادیه باشند. در صورتی که پس از برگزاری انتخابات، افراد منتخب به دلایل قانونی امکان عضویت در هیئت مدیره را از دست دهند، (عزل، محرومیت از حقوق اجتماعی، فقدان اهلیت، آرای قضایی)، از اشخاص علیالبدل و دیگر داوطلبان جهت ترمیم اعضای اصلی و علیالبدل دعوت به عمل آید.
ماده ۲۴- هزینه برگزاری انتخابات به عهده اتحادیه است و چنانچه اتحادیه از تادیه هزینههای اجرایی همچنین هزینه ارسال فراخوان و غیره استنکاف نماید، با اعلام موضوع از سوی رییس هیئت اجرایی به کمیسیون نظارت یا دبیرخانه حسب مورد، نسب به تأمین هزینههای یاد شده از محل درآمدهای اتحادیه به نحو مقتضی اقدام میشود.
ماده ۲۵- در صورت نیاز به انتخابات میان دورهای طبق تبصره۴ ماده ۲۲ قانون، تعداد داوطلبان و افراد تأیید شده باید برابر یا بیشتر از تعداد اعضای اصلی و علیالبدل مورد نیاز هیئت مدیره اتحادیه باشد. تعیین سمت اعضای جایگزین منصوب کمیسیون و یا منتخب میان دورهای ، طبق ماده ۱۵ آییننامه و با رعایت حق تقدم اعضای منتخب انتخابات اصلی انجام خواهد شد. در هر صورت، اولویت با عضو منتخب است.
ماده ۲۶- در صورت احراز هرگونه قصور یا تقصیر اعضاء هیئت اجرایی در ایفای وظایف محوله مخصوصاً عدم برگزاری به موقع انتخابات که منجر به تضییع حقوق اشخاص گردد، سایر اعضای هیئت اجرایی یا کمیسیون نظارت موضوع را به مراجع ذیصلاح اعلام مینماید تا برابر قوانین و مقررات با آنها برخورد گردد.
ماده ۲۷- دبیرخانه هیئت عالی نظارت باید نسبت به راه اندازی سامانه انتخابات و استانداردسازی آن و برخط نمودن کلیه استعلامات موضوع این آییننامه با همکاری دستگاههای استعلام شونده اقدام نماید.
ماده ۲۸- در صورت عدم تحقق نصابهای مقرر در مواد ۷، ۱۰ و ۱۴ آییننامه، کمیسیون مکلف به ادغام فوری اتحادیه دراتحادیه با فعالیت مشابه یا همگن یا تقسیم آن است. در هر صورت ادغام یا تقسیم رستهها، اعتبارنامه اعضای هیئت مدیره قبلی از درجه اعتبار ساقط است.
ماده۲۹- محل استقرار اتحادیه کشوری شهر تهران بوده و در صورت نیاز با تأیید اتاق اصناف ایران، اتحادیه کشوری میتواند نسبت به ایجاد دفاتری در سایر شهرستانهای کشور اقدام نماید.
تبصره- اتحادیه استانی عضو اتاق اصناف محل استقرار اتحادیه میباشد.
ماده۳۰- مسئولیت نظارت بر عملکرد اتحادیههای کشوری حسب مورد بر عهده اتاق اصناف ایران و دبیرخانه هیئت عالی نظارت میباشد. منابع مالی، تکالیف و صلاحیتهای اتحادیه (مانند ماده ۲۷، ۲۸، دستورالعمل بند (د) ماده (۵۵) قانون و …) و کمیسیون های تخصصی آنها تابع قانون و مقررات اتحادیه شهرستانی بوده و اتاق اصناف ایران و دبیرخانه حسب مورد عهده دار وظایف اتاق شهرستان و کمیسیون را برعهده دارند.
تبصره: مسئولیت نظارت بر عملکرد اتحادیههای استانی، حسب مورد اتاق اصناف و کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان است. احکام این ماده در خصوص این اتحادیه نیز جاری است.
ماده ۳۱- این آییننامه در جلسه مورخ 1403/09/26 هیئت عالی نظارت مورد تأیید قرار گرفت و در تاریخ 1403/10/12 تصویب و جایگزین آییننامه قبل (مصوب 1403/07/08) همچنین آییننامه اجرایی موضوع تبصره ۷ ماده ۲۱ قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ میگردد.