آيين نامه تشکيلات و نحوه اداره دبيرخانه هيأت عالي نظارت

آيين نامه اجرايي تشکيلات اداري و امور مالي و نحوه اداره دبيرخانه هيأت عالي نظارت(موضوع ماده۵۴ قانون نظام صنفی)[1]

تعاريف

ماده۱- تعاريف:

قانون: قانون نظام صنفي

هيأت: هيأت عالي نظارت

دبيرخانه: دبيرخانه هيأت عالي نظارت

کميسيون: کميسيون نظارت مراکز استان­ها

تشکيلات اداري

ماده۲- دبيرخانه به عنوان بازوي اجرايي هيأت محسوب گرديده و جزء تشکيلات مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب نمي­ گردد و دبير آن به پيشنهاد معاون توسعه بازرگاني داخلي توسط وزير صنعت، معدن و تجارت، منصوب مي­گردد.

تبصره- دبيرخانه از نظر مالي، معاملاتي، استخدامي و تشکيلاتي منحصراً تابع اين آيين­ نامه مي­باشد.

ماده۳- تشکيلات دبيرخانه به شرح زير مي­باشد:

الف- واحد امور عمومي مرکب از يک نفر مسئول، يک نفر کارشناس، يک نفر متصدي امور دفتري، دو نفر ماشين­ نويس و راننده.

ب- واحد امور مالي مرکب از يک نفر مسئول و يک نفر کارشناس.

ج- واحد حقوقي مرکب از يک نفرمسئول و دونفر کارشناس حقوقي.

د- واحد فن­آوري اطلاعات مرکب از يک مسئول و حداقل دو نفر کارشناس سخت­ افزار و نرم ­افزار و يک نفر کارشناس شبکه.

ه- واحد پيگيري و نظارت مرکب از يک نفر مسئول دو نفر کارشناس بازرگاني- اقتصادي و دو نفر کارشناس آمار.

و- واحد آموزش و پژوهش مرکب از يک نفر مسئول و دو نفر کارشناس مديريت آموزشي.

ماده۴- دبيرخانه مي ­تواند نسبت به بکارگيري افراد متخصص واجد شرايط به­ عنوان مشاور به صورت قرارداد روزمزد و يا پروژه، اقدام نمايد.

امور مالي

ماده۵- دبيرخانه مکلف است با افتتاح حساب جاري نسبت به واريز وجوه حاصله از فعاليت ­هاي زير در حساب مزبور اقدام نمايد.

۱- چاپ و فروش نشريات، کتب و جزوات به منظور ارتقاء سطح اطلاعات و آگاهي­ هاي افراد صنفي و سازمان­ هاي صنفي سراسر کشور.

۲- چاپ و فروش فرم ­هاي خام پروانه کسب، فرم­ هاي مورد نياز سازمان­ هاي صنفي. خدمات فني صدور و تمديد پروانه کسب الکترونيکي.

۳- درج آگهي ­هاي تبليغاتي و اطلاعيه در نشريات دبيرخانه و يا پايگاه ­هاي اينترنتي مرتبط.

۴- ايجاد و توسعه سامانه ­هاي الکترونيکي مرتبط با سازمان ­هاي صنفي. خدمات مربوط به استعلامات الکترونيکي، صدور تمديد گواهي امضاي ديجيتال و خدمات صدور گواهي امنيتي ديجيتال مربوط به واحدها و تشکل هاي صنفي.

۵- ارائه خدمات زيرساخت مربوط به دريافت و پردازش اطلاعات سامانه صندوق مکانيزه فروش.

۶- تهيه و توزيع نرم ­افزارهاي مورد نياز سازمان­ هاي صنفي و پشتيباني آن.

۷- وجوه مربوط به حق­ السهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضوع تبصره۷» ماده۷۲» قانون.

تبصره- ذي ­حسابي وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حق­ السهم وزارتخانه متبوع، از وجوه حاصله از درآمدهاي تبصره۷» ماده۷۲» را به حساب دبيرخانه واريز تا در اجراي قانون هزينه نمايد.

۸- سپرده­ گذاري در بانک­ها.

۹- ايجاد و يا مشارکت در راه ­اندازي مراکز آموزشي و پژوهشي به منظور افزايش توانمندي سازمان هاي صنفي کشور.

تبصره۱- دبيرخانه مجاز به داشتن بيش از يک حساب جاري در بانک­ هاي کشور مي­ باشد و برداشت از آنها با امضاي دبير هيأت و مدير مالي همراه با مهر دبيرخانه خواهد بود.

تبصره۲- دبيرخانه مکلف است کليه درآمدها و هزينه ­هاي مربوط به حساب مزبور را در دفاتر روزنامه و کل ثبت نموده و گزارش عمليات مالي و ترازنامه ساليانه خود را در صورت اعلام معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ايشان ارسال نمايد.

تبصره۳- دبيرخانه مجاز است به منظور کسب درآمدهاي موضوع اين ماده با اشخاص حقيقي و حقوقي براساس صلاح و صرفه قرارداد منعقد نمايد.

وظايف دبيرخانه هيأت

ماده۶- وظايف و اختيارات دبيرخانه به شرح ذيل مي­باشد:

۱- تهيه و تنظيم دستور کار، تشکيل جلسات و تنظيم صورتجلسات هيأت.

۲- ارسال دستور کار و دعوت­نامه شرکت در جلسات براي اعضاي هيأت و حسب مورد افراد صاحب­ نظر بدون داشتن حق راي.

۳- بررسي و ارائه گزارشات کارشناسي لازم در خصوص پرونده ­ها و موضوعات قابل طرح در هيأت.

۴- ابلاغ مصوبات هيأت به کميسيون­ ها، سازمان­هاي صنفي و ساير مراجع ذي­ربط.

۵- پيگيري تشکيل منظم جلسات کميسيون­ هاي نظارت شهرستان­ ها و تطبيق مصوبات آنان (مراکز استان­ها) با قانون و مقررات و ارائه طريق جهت اصلاح مصوبات مذکور.

۶- بررسي و ارزيابي عملکرد سازمان­هاي صنفي و کميسيون­ هاي نظارت.

۷- نظارت بر حسن اجراي دقيق قانون و مصوبات هيأت، ارائه نظرات کارشناسي و انجام اقدامات قانوني لازم در جهت رفع مشکلات اجرايي و وظايف تفويض شده به کميسيون­ ها (موضوع ماده۵۶» قانون).

۸- تهيه و تدوين آيين­ نامه­ ها و دستورالعمل­ ها.

۹- نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ايران، تهيه گزارش و ارائه پيشنهاد در خصوص مسائل و مشکلات اصناف و سازمان­هاي صنفي براي وزير صنعت، معدن و تجارت و معاون توسعه بازرگاني داخلي.

۱۰- پيگيري انجام به موقع و قانوني انتخابات اتحاديه ­ها و اتاق هاي اصناف در سراسر کشور.

۱۱- بررسي شکايات و اعتراضات واصله از عملکرد سازمان­ هاي صنفي و کميسيون­ هاي نظارت و اعلام نظر در اين خصوص.

۱۲- انجام پژوهش­ هاي کاربردي مرتبط با اصناف و برگزاري همايش و کارگاه ­هاي آموزشي، توجيهي براي سازمان­هاي صنفي، کميسيون­ هاي نظارت و دستگاه­ هاي ذي­ربط.

۱۳- برگزاري انتخابات اتاق اصناف ايران و اتحاديه کشوري.

۱۴- ايجاد زيرساخت­ هاي لازم به منظور برگزاري انتخابات سازمان­ هاي صنفي، صدور پروانه کسب و ...، به صورت الکترونيکي و ارتقاء کيفيت ارائه خدمات اداري به صورت مکانيزه.

۱۵- ساير امور محوله از سوي هيأت يا پيش ­بيني­ شده در آيين­ نامه­ ها.

ماده۷- اين آيين ­نامه به استناد ماده۵۴» قانون نظام صنفي مصوب92.6.12 مشتمل بر۷» ماده و ۵» تبصره تهيه و در تاريخ93.5.6توسط وزير صنعت، معدن و تجارت مورد تصويب قرارگرفت و از تاريخ تصويب، آيين ­نامه قبلي لغو مي­گردد.

 

 

 


[1] این آیین نامه طی نامه شماره 60.107895--.93.5.14مرکزاصناف وبازرگانان ایران ابلاغ شده است

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود