کالا به وفور هست اما گران

دکترمحمدطبیبیان

اجازه بدهید این فدوی هم اعترافی بکنم، از دهه 1360تا کنون به دفعات همین استدلال را شنیده ام؛ جنس فراوان است.

 می بینیم همه جا هست و اما گران است. پس مشکل در توزیع است و ضعف نظارت. این استدلال بود که در مراکز تصمیم گیری مثل شورای اقتصاد، دولت، کمیسیون های مجلس توسط عده ای مطرح می شد خریدار هم داشت. 

مبنای بسیاری از تعزیرات و کنترل اداری و تنبیه، بخشنامه و دستور و استخدام ناظر و بازرس... قرار می گرفت. اعتراف هم می کنم بی نتیجه بلکه با نتیجه منفی و آثار زیانبار.

مشکل هم شاید از عدم درک یک قاعده اقتصاد است. برای هر کالا یا خدمت قیمتی وجود دارد که عرضه و تقاضا را برابر می کند، یعنی در آن قیمت به نظر می رسد جنس و کالا هست. در قیمت مثلا دو میلیارد تومان به نظر می رسد بنز آخرین مدل هم موجود است. قیمت بازاری آن را کنترل کنید مثلا دستور دهید باید یک میلیارد  و نیم تومان باشد دیگر نخواهد بود، یعنی نخواهید دید. 

همین در مورد پیاز و سیب زمنی و گوشت..، هم صادق است. بجای این بحث های تکراری و بی نتیجه باید شرایط افزایش عرضه ( تولید و تجارت) را فراهم کرد تا خود بخود همراه با دیده شدن اجناس در مغازه ها قیمت آن ها هم پایین بیاید.

منبع : وب سایت اقتصادنیوز99.07.04

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش