دیگر کاری از ما ساخته نیست

گزارش وب سایت خلیج فارس ازبازاربوشهر
رییس اتاق اصتاف بوشهر: همکاران معترضند؛ دیگر کاری از ما ساخته نیست
بازاریان: ما را تعطیل کردید، ولی کرونا فروکش نکرد
خلیج فارس: با وجود سومین هفته تعطیلی اصناف گروههای دو تا چهار در مناطق قرمز از جمله بوشهر، اما مغازه دارانی که مشمول این اتفاق شده اند، می گویند: با وجود ضرر و زیانی که متوجه آنها شده، بیماری هم فروکش نکرده است.
به گزارش خلیج فارس؛ آنها معتقدند: اغلب مغازه ها به مشتریان بدون ماسک خدمات نمی دهند و اوج گیری بیماری نیز تایید می کند آنها عامل شیوع بیماری نبوده اند.


مغازه داران نسبت به عملی نشدن وعده های دولت برای بخشودگی های مالیاتی، تقسط بیمه و استمهال وام های بانکی گلایه مند هستند و می گویند: گروهی که واحد صنفی شان اجاره ای است، دیگر توان تعطیلی را ندارند.
تعطیلات جزیره ای فقط برخی اصناف را قربانی می کند
حسین که در بازار بوشهر مغازه لباس فروشی دارد، می گوید: تعطیلات جزیره ای برخی از گروه‌های شغلی در حالی که برخی دیگر از مشاغل مجاز به فعالیت هستند و ادارات شلوغ است، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و فقط باعث ضرر و زیان مالی مغازه هایی مثل ما می شود که مشمول تعطیلات اجباری هستند.
وی نگران است که با خیز بیماری در هفته اخیر، دولت همچنان تنها راهکار را تعطیلی بداند و او برای پرداخت اجاره مغازه و چک اجناسی که خریداری کرده به مشکل جدی برخورد کند.
ظاهراً دیواری کوتاه‌تر از دیوار بازاریان نیست!

 ابراهیمی هم که در پاساژ آزادی بوشهر مغازه کیف و کفش دارد، با اشاره به اینکه باید همزمان با مغازه، اجاره خانه هم بدهد و ادامه تعطیلی، حساب و کتاب مالی اش را به هم ریخته، می گوید: مغازه هایی مثل ما که اجاره می دهند، چطور باید هزینه اجاره بها را تامین کنند؟ از طرفی هیچ چشم انداز روشنی هم برای کاهش بیماری و برگشت به شرایط عادی در کشور نیست که امکان برنامه ریزی فراهم باشد.
وی معتقد است: انگار دیواری کوتاه تر از دیوار بازار نیست و مدیریت کرونا را با تعطیلی مغازه ها می خواهند مدیریت کنند، وگرنه کافی است به ادارات شلوغ مثل شهرداری، مالیات، دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنید و ببینید چه غلغله ای از جمعیت وجود دارد یا حضور شهروندان در ساحل و دورهمی های خانوادگی که قطع نمی شود.
چرا با وجود تعطیلی مغازه ها، اوضاع بهتر نشد؟
محرزی هم که در بوشهر مغازه مبل فروشی دارد می گوید: مسئولان باید بگویند چرا با وجود این محدودیت های سخت، بازهم شاهد بهبود اواضع کرونا نیستیم؟ این حق ماست که پاسخ مسئولان را در این خصوص بدانیم، چون بیشترین مالیات کشور از بوشهر جذب و وارد خزانه می شود.
تسهیلات کرونا هیچ دردی از مشکلات اصناف را دوا نکرد
نارضایتی اصناف از ادامه تعطیلی از دو زاویه قابل بررسی است، در مواردی آنها حق دارند از این تصمیم ناراضی باشند و در موارد دیگر نیز آنها چوب رفتار اشتباه دیگر هم صنفی‌های خود را می‌ خورند.
نخست اینکه اصناف انتظار حمایت‌ های موثر از دولت را داشتند، ولی از این مهم خبری نبوده و وام 14 درصدی که سال گذشته به اصناف پیشنهاد شد هم به عقیده اغلب شان، دردی را از آنها دوا نکرد و فقط در اوضاع خراب کسب و کار، آنها را مقروض بانک کرد.
اعتراض دوم اصناف به یکسان نبودن محدودیت برای همه مشاغل و تبعیضی که برای فعال بودن مغازه های مشابه یا کرکره نیمه باز آنها دیده می شود وچود دارد و عملا فقط بخشی از بازار مشمول محدودیت ها و بخش بزرگتری فعالند و این تعطیلی اثرگذار نیست.

60 درصد بازاریان بوشهر اجاره می دهند
رییس اتاق مرکز استان بوشهر در واکنش به اعتراضات همکاران خود می گوید: مغازه داران حق دارند از محدودیت ها شاکی باشند، چون دولت به وعده های حمایتی خود طی سال گذشته عمل نکرد. خواسته آنها هم زیاد نبود، بخشودگی مالیاتی در مقاطعی که تعطیل بودند، تخفیف بیمه و مهلت بانک، نه اینکه درآمدی ندارند و بانک هم چک های شان را فرم می زند.
مصطفی گراشی با اشاره به اینکه اتاق اصناف 7 پیشنهاد خود برای حمایت اصناف را به استاندار داد و وی هم به مرکز ارسال کرده، می گوید: دیگر کار بیشتری از ما ساخته نیست و دولت هم اگر می خواهد مغازه ها همکاری کنند باید تا دیر نشده باید به وعده های حمایتی اش عمل کند.
به نظر می‌رسد در این شرایط دشوار کرونایی، بهترین حمایت دولت از اصناف می‌تواند کاهش دریافت مالیات از آنها باشد که قطعاً در زمان تعطیلی بازارها و همچنین دوران شیوع کرونا، مورد استقبال اصناف، بازار و همچنین خرده فروشان خواهد شد.
حمایت موثر دیگر دولت نیز می‌ تواند این باشد که از وجوه تحت اختیار خود تسهیلاتی با درصد سود پایین در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به اصناف بدهد تا بدین ترتیب هم اصناف از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند و هم بازارها آرامش خود را از دست ندهند.
https://b2n.ir/r27380


 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش