چرا بخشی از کسب‌وکارها وام حمایتی دولت را نگرفتند؟

متقاضیان پاسخ می‌دهند: چرا بخشی از کسب‌وکارها وام حمایتی دولت را نگرفتند؟
یک نظرسنجی
جدول مربوط به نتایج یک نظرسنجی تلفنی را مرور خواهیم کرد که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا و با هدف بررسی مهمترین موانع دریافت وام یا علل عدم پیگیری از سوی متقاضی و پیشنهادهای متقاضیانی انجام شده است. در این نظرسنجی ۶۰ متقاضی وام که موفق به دریافت آن نشده‌اند به پرسش‌های ما پاسخ داده‌اند. ۹۶ درصد از این متقاضیان در رسته‌های شغلی ۱۴ گانه آسیب دیده از کرونا فعالیت دارند.
مرور علت‌ها
در مجموع ۶۰ متقاضی پاسخگو به این نظرسنجی ۷۲ دلیل را عامل اصلی عدم پیگیری یا انصراف خود از دریافت وام برشمرده‌اند. دلایل را به طور کلی می‌توان در سه دسته کلی 1)موانع بانکی، 2)موانع نرم‌افزاری در سایت کارا  3) وام دسته بندی کرد. بر این اساس ۴۱ مورد از دلایل در بخش موانع بانکی، ۲۵ مورد در بخش موانع نرم‌افزاری و ساختاری و ۶ مورد نیز در بخش مبلغ وام دسته‌بندی می‌شوند.
موانع بانکی
در بخش موانع بانکی «شرایط سخت تضامین بانکی»، «عدم همکاری بانک»، «چند مرحله‌ای بودن پرداخت وام»، «داشتن چک برگشتی ضامن» و «شرایط سخت بازپرداخت» مهمترین دلایل مطرح شده بودند.در گزاره «عدم همکاری بانک» پاسخ‌هایی چون «اعلام عدم دریافت بخشنامه»، «عدم پاسخگویی بانک» و … تجمیع شده است.
موانع نرم‌افزاری و ساختاری
برخی از متقاضیان معتقدند که ابزار اثربخشی برای تعامل و پیگیری وام در دسترس نداشته‌اند. برخی عنوان کرده‌اند که نمی‌دانستند چگونه باید پرداخت وام را پیگیری کنند. بیشتر افراد هم معتقد بودند که پیامکی از سوی سامانه برای کسب تکلیف دریافت نکرده‌اند. در این دسته بندی نیز «عدم دریافت پیامک»، «عدم اطلاع از چگونگی پیگیری»، «فرصت کوتاه تحویل مدارک» و برخی دیگر از پاسخ ها از جمله رد شدن مدارک، ضعف در سیستم کارا، عدم اختصاص به مشاغل و … تجمیع شده است.
مبلغ وام
۶ نفر از پاسخگویان، معادل ده درصد از پاسخگویان و ۸ درصد از پاسخ‌ها نیز مبلغ کم وام را علت اصلی عدم پیگیری اعلام کرده‌اند.
سرشماری موانع
به طور کلی مهمترین دلایلی که برای عدم پیگیری برای دریافت تسهیلات عنوان شده در نمودار زیر بر اساس فراوانی هر یک از موانع، ارائه شده اند. در این نمودار مهمترین علت‌ها (با بسامد بیش از دو بار) ارائه شده است.
برگرفته ازوب سایت اتاق اصناف ایران
https://b2n.ir/t08091


 


 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش