مردم هیجان خرید روغن دارند! بازار عطش دارد

 

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان بوشهر به نقل از ایرنا، هرچند با ترخیص روغن خام از انبار گمرک‌ها طبق مصوبه و دستور دولت درهفته‌های اخیر و تامین مواد اولیه کارخانه‌های روغن سازی تولید و عرضه این کالای اساسی و نیاز روزمره خانوار در روزهای اخیر بهتر شده‌است اما همچنان عرضه کم و خرید هیجانی مازاد برنیاز برخی شهروندان باعث شده تا عده‌ای زیادی از مردم روزانه به ناچار سرگردان مغازه‌ها باشند و با قفسه‌های خالی از روغن روبرو شوند. 

در شهر بوشهر طبق دستور مسئولان هم‌اکنون روغن خوراکی تولید داخل فقط در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای آن هم هفته‌ای یک نوبت عرضه که خیلی زود در مدت یک تا دو ساعت نیز تمام می‌شود و مردم به ناچار به دنبال بدست آوردن این کالا باید به چندین مغازه مراجعه کند.

شهروندان بوشهری بر این باورند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی، تجمع در فروشگاه‌ها و سرگردان شدن در بازار برای خرید روغن با این شرایط از نظر بهداشتی و سلامتی شایسته نیست. 

این درحالی است که در هفته‌های اخیر خبرهای زیادی مبنی بر ترخیص روغن خام و تامین نیاز کارخانه‌ها تولید روغن خوراکی به شرایط عادی برگشته و با تخصیص سهمیه استان بوشهر روند توزیع این کالا نیز عادی شده‌است.

عطش خرید مازاد و عرضه کم روغن

متصدی باجه فروش یکی از فروشگاه‎های زنجیره محدوده خیابان امام خمینی (ره) بوشهر گفت: این واحد اکنون یک هفته است که روغن خوراکی ایرانی برای عرضه ندارد و مشتریان به دلیل قیمت بالای روغن خارجی توان خرید آن را ندارند.

زهره زینالی افزود: عرضه روغن در فروشگاه ما روز خاصی ندارد زیرا در برخی از روزها روغن در فروشگاه تخلیه و به مشتریان عرضه می‎شود.

وی ادامه داد: در روزهایی که عرضه یک کالا با کمبود مواجه می‎شود عرضه و عطش کاذب خرید آن دو چندان می‎شود که این موضوع نیز به کمبود روغن در بازار بوشهر دامن زده و باید در چنین شرایطی شهروندان از خرید روغن مازاد بر نیاز هفتگی اجتناب کنند.

یک فروشنده سوپرمارکت نیز گفت: این فروشگاه روزانه پنج کارتن روغن یک لیتری سهمیه دارد که به محض رسیدن به فروشگاه با توجه به کمبود چند روز گذشته ظرف یکی دو ساعت تمام شده و مشتریان بعد از توزیع با دستان خالی راهی خانه می‎شوند.

میلاد فیضی افزود: عرضه پنج کارتن روغن یک لیتری نیز عطش کمبود روغن را برطرف نکرده و به نظر می‎رسد این سهمیه ناچیز نمی‌تواند بازار این کالا در بوشهر را به تعادل برساند.

 متصدی فروشگاه زنجیره‌‏ای دیگری گفت: این فروشگاه هر ۲ تا ۳ روز یک بار روغن خوراکی توزیع می‎کند که اتمام آن به ۲ ساعت هم نمی‎رسد زیرا ترس از تداوم کمبود شرایط روغن شرایطی ایجاد کرده تا مشتریان به خرید هیجانی روی آورند.

مهدی بلوکی اظهار داشت: در شرایطی که روغن به عنوان یک کالای اساسی و دارای مصرف روزانه است باید در تخصیص سهمیه به فروشگاه‌‏ها بازنگری شود تا هر چه سریع‎تر بازار روغن به وضعیت تعادل برسد.

مصرف بالای روغن در بوشهر و ضرورت افزایش سهمیه 

یک شهروند بوشهری نیز گفت: با وجود شنیدن وعده‏‌های متعدد، همچنان تامین روغن در بوشهر دشوار است و در مراجعه به مغازه‌های  مختلف بیشتر مواقع قفسه مربوط به روغن خالی است.

علی بدیعه اظهار داشت: در چند نوبت ناگزیر به خرید روغن خارجی شدم که قیمت پنج برابر روغن داخلی دارد و با این روند خانوارهای کم درآمد برای تامین روغن آن هم از نوع خارجی سخت در مضیقه قرار می‎گیرند.

وی ادامه داد: در استان بوشهر تهیه غذای سنتی مانند فلافل، پاکورا، ماهی و میگو به مصرف زیاد روغن نیاز دارد و در کنار آن غذاهایی سرخ کردنی باعث شده تا مصرف روغن در این استان بالا باشد که باید سهمیه آن نیز بیشتر شود.

وضعیت عرضه روغن در استان بوشهر بهتر شده‌است

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: وضعیت تامین روغن در بوشهر نسبت به ۱۰ روز گذشته روند بهتری به خود گرفته است.

مهران متوطن افزود: با این روند پیش بینی شده وضعیت تامین روغن بوشهر تا پایان آذرماه به تعادل برسد.

وی اظهار کرد: تامین روغن در استان بوشهر در چند هفته گذشته در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری داشته ولی عطش خرید روغن مازاد که بیشتر متاثر از ترس مردم از کمبود روغن در آینده است باعث شده تا همچنان روغن عرضه شده به فروشگاه‌ها فوری فروش شود.

آغاز توزیع  ۱۴۶۶ تن روغن در استان بوشهر

متوطن گفت: استان بوشهر در طرح تنظیم بازار خانوار ۵۰۰ تن سهمیه روغن داشت که از این میزان اکنون ۴۰۰ تن آن جذب و در حال توزیع است.

وی ادامه داد: سهمه روغن استان از طرح صنف و صنعت نیز ۶۷۶ تن بود که از این میزان ۲۶۶ تن آن جذب و در حال توزیع است.

متوطن یادآور شد: فروشگاه‎های زنجیره‎ای نیز ۲۹۰ تن سهمیه متمرکز دارند و آن را به شهروندان شهرهای دارای فروشگاه عرضه می‎کنند.

وی بیان کرد: در مناطق فاقد فروشگاه‏‌های زنجیره‎ای مشکل تامین روغن پررنگ‏تر است که بزودی این مشکل به حداقل و بازار تامین روغن آنها به تعادل می‎رسد.

 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش