بازار مقصر گرانی مرغ نیست

همکاران ارجمند سایت خبری وزین و مردمی خلیج فارس
با سلام

احتراما در پاسخ به گزارش انتقادی خواندنی و خوب آن سایت محترم با تیتر "مرغ 34 هزارتومانی نوبر است!" لطفا جوابیه اتاق اصناف مرکز استان را در همان ستون منتشر کنید.

چندبار باید گفت که گران فروشی با گرانی متفاوت است؟ چندبار باید گفت کسبه نفعی از افزایش قیمت و کاهش تعداد مشتریان نمی برند؟ بازاریان بوشهر و همه نقاط ایران اگر جنسی را گران بخرند با لحاظ کردن حاشیه سود قانونی آن جنس را به فروش می رسانند.

در رابطه با مرغ بسیار گران عرضه شده در روزهای اخیر در استان بوشهر بازاریان نه تنها هیچ نقشی نداشته اند بلکه به شدت مخالف قیمت 34 هزار تومان برای مرغ بوده و هستند، زیرا مرغ آخرین حلقه مواد پروتئینی است و بازی کردن با قیمت و عرضه آن باعث حذف مواد پروتئینی از سفره مردم می شود. این روزها مردم نه می توانند گوشت صد و بیست هزار تومانی بخرند و نه مرغ 34 هزار تومانی!

بر اساس اظهارات مقامات مسئول در روزهای اخیر، قیمت بالا و نرسیدن به موقع و سهمیه ناکافی و بی کیفیت نهاده های دامی علت گرانی مرغ است. مرغدار و کشتارگاه و شبکه توزیع هیچکدام مقصر نیستند.متاسفانه این علت بدیهی و مشهود در گزارش خلیج فارس غایب است و ساده انگارانه گرانی راگرانفروشی تصورکرده و مقصرش را اتاق اصناف می داند.

نکته تلخ ماجرا این است که هیچ کس از خود نمی پرسد که مردم از این به بعد باید چه چیزی را سر سفره خود ببرد؟

مسئولی که در برابر کشتار جوجه های یک روزه و تخم مرغ های در آستانه جوجه شدن سکوت می کند و هیچ کس را تحت تعقیب قرار نمی دهد حتما می خواهد مرغ را گران کند. مسئولی که روغن را از طبقات واحدهای صنفی جمع می کند قطعا برنامه دارد که این کالا را گران کند. مسئولی که در اوج کرونا مردم را برای دریافت لاستیک خودرو به صف می کند حتما می خواهد لاستیک خودرو سواری را 50 درصد گران کند...

اتاق اصناف نهادی برآمده از بدنه بازار است و نقشی درتامین وتوزیع وتعیین قیمت نهاده های دامی ندارد. ما سیاستگذار تامین مرغ یا هر کالای دیگری نیستیم.

به همین دلیل نمی توان این نهاد را عامل گرانی دانست. اگر روزی مرغ در بوشهر 34 هزار تومان بود و در کشتارگاه ها به کیلویی مثلا 20 هزار تومان عرضه شد مقصر قطعی بازار است. اما وقتی از مبدا عرضه با قیمت مرغ بازی می شود منصفانه نیست که سنگ گرانی ها بر پیکر مدیریت بازار بخورد.

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش