عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر هشدار داد؛ تاثیر منفی فرسودگی وسائط نقلیه صنفی بر توزیع کالا

 

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: مشاهدات میدانی نشان دهنده روند رو به فرسودگی وسائط نقلیه صنفی است و این امر در صورت عدم ساماندهی، بر سرعت و ایمنی حمل کالا و نیز بر هزینه نهایی کالا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

امید سامری در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: اصناف در حوزه حمل و نقل در دو بخش مسافربری و حمل بار خرد فعالیت می‌کنند و ترانزیت بار در تناژ بالا در جاده‌ها انجام شده و توسط سازمان‌های حمل و نقل و دیگر نهادها مدیریت می‌شود؛ اما حمل بار در شبکه‌های صنفی در محیط شهری و از طریق کامیونت و کامیون‌های بدون یخچال و یخچال‌دار، وانت بار و نیسان و برای بارهای خیلی سبک توسط پیک موتوری انجام می‌شود.

وی افزود: فرد صنفی در حوزه حمل و نقل، دارای پروانه کسب سیار و گاها مضاف بر آن، پروانه کسب غیرسیار است. به طوری که طبق قانون نظام صنفی، هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در وسیله‌ سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه کسب دایر شده باشد، واحد صنفی ‌سیار خوانده می‌شود. همچنین دفاتری که خدماتی به واحدهای صنفی سیار می‌دهند، واحد صنفی ‌محسوب می‌شوند و پروانه کسب غیرسیار می‌گیرند. البته در سال‌های اخیر، شهرداری‌ها و برخی دیگر از نهادها تلاش‌هایی کرده‌اند که مدیریت و اختیار وسائط نقلیه صنفی را به دست گرفته و جایگاه اتحادیه‌ها را متزلزل کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: خدمات واحدهای صنفی فعال در حوزه حمل کالا نیز به دو بخش تقسیم می‌شود. برخی از این خدمات برای عموم جامعه است؛ به عنوان مثال حمل اثاثیه منزل در این گروه قرار می‌گیرد و برخی دیگر به واحدهای صنفی ارائه خدمت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به جابجایی میوه و تره بار تا درب مغازه میوه فروشی اشاره کرد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر افزود: در نگاه کلان، جابجایی کالا توسط واحدهای صنفی سیار و غیر سیار، حوزه‌ بسیار گسترده‌ای است که برای افزایش بهره‌وری آن ها نیاز است تا اطلاعات جامع تری داشته باشیم.

سامری گفت: نبود نگاه کلان بر صنوف حمل و نقل در گذشته آسیب‌هایی بر اصناف وارد آورده است و در آینده نیز آسیب‌زا خواهد بود. به عنوان نمونه یکی از مسائل اصلی صنوف حمل و نقل، فرسودگی وسایط نقلیه است.
وی افزود: مشاهدات میدانی نشان دهنده روند رو به فرسودگی وسائط نقلیه صنفی است و این امر در صورت عدم ساماندهی، بر سرعت و ایمنی حمل کالا و نیز بر هزینه نهایی کالا تاثیر منفی خواهد گذاشت. لذا جایگزین کردن آن ها با وسائط نقلیه جدید، هزینه بالایی می‌طلبد که نیازمند برنامه‌ریزی کلان است.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران خاطر نشان کرد: در سال های گذشته در زمینه تخصیص سوخت یارانه ای نیز چالش هایی داشتیم. با وجود تمام چالش‌های آن روز اتاق اصناف ایران و دولت پیشین برای تامین سوخت یارانه‌ای اصناف، امروز سوخت یارانه‌ای اصناف آن چنان ناچیز است که نیاز مصرفی راننده را پاسخ نمی‌دهد و گاها افراد صنفی ترجیح می‌دهند که آن را دریافت نکرده و از بنزین آزاد استفاده کنند.

سامری گفت: این‌ها نمونه‌هایی است برای بازخوانی اهمیت ساماندهی صنوف حمل و نقل در ایران که لازم است مطالعاتی از سوی اتحادیه ها و کارشناسان حوزه بر آن شده و نتایج آن به هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ارائه شود.

 

نوشته های اخیر

HTML | DOM Window Print() method

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش